X
تبلیغات
رایتل
قالب وبلاگ
زنان ورزشکار
 

 

این باور غلط در بسیاری از مردم وجود دارد که انجام ورزش باعث نیاز بیشتر بدن به غذا و کالری می‌شود و از این رو نمی‌تواند تاثیری در کاهش وزن داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که تنها در ورزشهای شدید و حرفه ای این اتفاق می‌افتد.

 انجام متعادل و مداوم ورزش نه تنها باعث زیاد شدن اشتها نمی‌شود بلکه به کاهش وزن کمک می‌کند.

پایگاه اینترنتی Canalvie در این باره می‌نویسد: بسیاری ازمردم فکر می‌کنند که انجام ورزش باعث بالا رفتن اشتهای آنها می‌شود و هیچ تأثیری بر کم شدن وزن آنها ندارد. این منطقی است، هر چقدر بیشتر کالری مصرف کنیم، بیشتر به خوردن احتیاج داریم. مطالعات نشان می‌دهند که انجام بعضی از ورزش ها اشتها را تنظیم می‌کند در حالی که انجام بعضی دیگر باعث قطع احساس گرسنگی می‌شود.  

مطالعات مختلف نشان داده اند که کاهش فعالیت فیزیکی، مشکل چاقی مفرط را که امروزه بسیار با آن مواجهیم توجیه می‌کند. در حقیقت، امروزه وجود ماشین ها، آسانسور وغیره جزو برنامه روزانه‌ی ما شده است و دلیل کمتری برای حرکت کردن داریم

بزرگسالان امروزه 500 کالری کمتر از اجدادشان در همین سن انرژی مصرف می‌کنند. این به این معناست که باید بیشتر فعالیت کنیم، با انجام ورزش مشاهده خواهید کرد که باعث زیاد شدن گرسنگی نمی‌شود.

انجام مستمر یک ورزش مانند یک تنظیم کننده‌ی اشتها عمل می‌کنند یعنی باعث می‌شود غذایی که نیاز به خوردن آن نیست را نخوریم. وقتی زندگی ساکنی داریم، بدن سیگنال هایی را از خود نشان می‌دهد که شروع به خوردن می‌کنیم به همین خاطر است که وقتی فردی 30 دقیقه در روز پیاده روی می کند، کمتر به خوردن تمایل نشان دهد.

انجام مداوم ورزش حتی اگر شدید نباشد یا ورزش استقامتی نباشد نه تنها باعث بالا رفت اشتها نمی‌شود بلکه آن را کاهش می‌دهد. در واقع ورزش انتقال دهنده های عصبی را تحریک می‌کند.

این انتقال دهنده ها دوپامین، آدرنالین و نورادرنالین هستند. آنها احساس گرسنگی را کم می‌کنند و اشتها را تنظیم می‌کند.با این وجود، به خاطر داشته باشیم که ورزشکارانی که فعالیت شدید دارند مانند ورزشکاران حرفه ای کمتر از افراد با زندگی ساکن، تغذیه نمی کنند بلکه برعکس در حقیقت وقتی کالری مصرفی بسیار بالاست سازو کار بدن برای ادامه‌ی حیات شروع به فرستادن سیگنال های گرسنگی می‌کند تا فرد کالری مصرف شده را جبران کند. اما این در افرادی است فعالیت آنها بسیار زیاد است. مثلا فردی که 4 بار در هفته به مدت یک ساعت می‌دود، کاهش اشتها را مشاهده خواهد کرد.

ورزش عموما باعث کاهش وزن می‌شود، حتی اگر رژیم غذایی با آن همراه نشود. علاوه بر این تأثیرات بر اشتها، ورزش ساخت و ساز بدن را زیاد می‌کنند و باعث بالا رفتن حجم ماهیچه ها می‌شود بدین ترتیب امکان سوزاندن میزان زیادی کالری را به فرد می‌دهد.

واضح است که در ابتدای شروع ورزش به طور ناگهانی نمی‌توان میزان زیادی وزن کم کرد، حتی این مسئله نشان دهنده مشکلی در سلامتی است. به یاد داشته باشید که برای کم کردن نیم کیلو وزن باید 3200 کالری مصرف کنید و این غیر ممکن است که بلافاصله با شروع ورزش این میزان کم شود، اما به آهستگی و تدریجا این وزن کم خواهد شد و بدین ترتیب احتمال برگشتن آن نیز کمتر است.  

منبع :ایسنا

[ چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ] [ 09:51 ق.ظ ] [ بهاره شجاعی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

آمار سایت
<