بدنسازی زنان

ورزش بدنسازی امروزه یکی از پرطرفدارترین ورزش های جهان است و مردان زیادی به این رشته ورزشی علاقه مند هستند. طبق آمار های رسمی فدراسیون جهانی بدنسازی در حال حاظر بدنسازی بیشترین ورزشکار جهان را به خود اختصاص داده است و پس از آن هنرهای رزمی به علت گستردگی فراوان در جنوب شرق آسیا و فوتبال رتبه های دوم و سوم را در اختیار دارند .
اما سوالات عمده ای که معمولاً برای خانم ها مطرح می شود بدین قرار است:
۱- آیا ورزش بدنسازی همانطور که برای مردان مفید است برای زنان نیز مفید است؟
۲- آیا زنان در صورت پرداختن به بدنسازی دارای بدنی عضلانی، تفکیکی و در یک کلام مردانه می شوند و ظرافت زنانه آنها تحت تاثیر قرار می گیرد؟
۳-آیا این ورزش خطری از لحاظ فیزیولوژی و آناتومتیک برای زنان ندارد؟

ادامه مطلب ...

زن و روانشناسی ورزش

زنان با بالا بردن توانایی های ذهنی می توانند به رویاهای خویش جامه ی عمل بپوشانند. همه ی ورزشکاران از اهمیت آمادگی های ذهنی و اعتماد به نفس آگاهی دارند. برای مثال در یک تحقیق مسابقات ورزشی زنان و مردان مقایسه شده است و دیده شده که در مسابقات تیراندازی با کمان شرکت فعالی داشته اند، زنان پیوسته در مسابقات ورزشی که به تمرکز حواس بسیار، ظرافت و قدرت نیاز دارد یا مثلاً مردان و زنان هر دو در مسابقات ورزشی شنا و دوو میدانی پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته اند و اختلاف میان آنها از نظر زمانی به سرعت رو به کاهش است. این پیشرفت زنان در ورزش نشان می دهد که امروزه بیش از هر زمان دیگری زنان به رقابت پرداخته اند که در این رقابت ها بدون تردید، پیشرفت ، یک اصل اساسی است.

ادامه مطلب ...

اهمیت ورزش برای دختران دانش آموز از دیدگاه فیزیولوژی

لزوم و اهمیت ورزش و تمرینات ورزشی برای هر دو جنس در سنین مختلف مورد تأیید محققین است . به طور کلی ورزش و تحرک بر رشد عمومی بدن تأثیر می گذارد این امر با پژوهش انجام شده روی موش هایی که در محدودیت حرکتی بودند و موشهایی که آزادی حرکت داشتند به اثبات رسیده است . رشد و تکامل دستگاه عصبی و دستگاههای حرکتی ( عضلات و استخوانها ) با یکدیگر در ارتباطند و هر چه ارتباط دستگاه عصبی با دستگاههای حرکتی بیشتر و گسترده تر شود حرکات پیچیده ، شکل گرفته و هدفمند می شوند در مورد نقش ورزش در پیشرفت رشد ، سلامتی و آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان تحقیقات متعددی انجام شده است . در این تحقیقات تأثیر ورزش را بر روی رشد و آمادگی جسمانی همچنین نشاط دختران دانش آموز فنلاندی نشان دادند . دخترانی که ورزش می کنند دارای بدنی انعطاف پذیر و فعال هستند . باید توجه داشت که اهمیت ورزش منحصر به سنین کودکی و نوجوانی نیست . در سنین بالا ورزش برای جلوگیری از پوکی استخوان ، اضافه وزن و ناراحتی های قلبی و عروقی ، همچنین برای پر کردن اوقات بیکاری و جلوگیری از افسردگی و روان پریشی توصیه می شود .

ادامه مطلب ...

اصول تمرینات در دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یک ورزش هوازی بسیار عالی است، چون به شما اجازه می دهد گروه بزرگی از عضلات بدنتان را به طور مداوم به کار گیرید و ضربان قلبتان را در حد بالایی حفظ کنید. برای رسیدن به اهداف ورزشی تان و موثر بودن برنامه تمرین دوچرخه سواری، رعایت سه نکته اساسی از سوی انجمن قلب آمریکا توصیه شده است و این نکات علاوه بر دوچرخه سواری، در سایر ورزش ها نیز قابل تطبیق است: 
 ۱- دفعات ورزش: سه تا پنج بار در هفته
۲- مدت ورزش:
۲۰ تا ۶۰ دقیقه (دوچرخه سواری ممتد)
۳-شدت ورزش:
شدت فعالیت بدنی باید مطابق با ۶۰ تا ۸۵ درصد حداکثر ضربان قلب هر فرد باشد.
از اصول سه گانه تمرینات، ردیف های اول و دوم به راحتی تحت اراده خودتان قابل انجام است ولی شدت ورزش را هم باید تحت کنترل بگیرید. این کار با وسیله ای به نام ضربان سنج امکان پذیر می شود. ضربان سنج دستگاهی است مثل ساعت مچی و یا مشابه آن که به عنوان گیرنده و پردازشگر محسوب می شود و سرعت ضربان قلبتان را هر لحظه به شما اطلاع دهد. قلب یک عضله است و در اصل عضله ای است که همیشه در حال کار است.
ادامه مطلب ...

نرمش صورت

ورزش چهره و اندام از نیازهای طبیعی پوست است و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و این ورزش مانند هر ورزش دیگری باعث سلامت و زیبایی پوست می‌گردد.
نرمشهای صورت را می‌توان در هر زمانی انجام داد ولی بهترین موقع زمانی است که خسته نباشید. سپس در کمال آرامش ، به پشت خوابیده و تمرینات حرکتی زیر را انجام دهید.
1- در حالیکه به سقف نگاه می‌کنید، چشمها را تا حد ممکن باز کنید و تا 5 شماره بشمارید، این حرکت را ده مرتبه انجام دهید (به خاطر داشته باشید که هر حرکت را تا آن‌جا که امکان دارد محکم و آهسته انجام دهید)
2- بینی را به حال عطسه (یا گرفتن بینی) در آورید و بازدم را از سوراخهای آن خارج کنید. (5 مرتبه)
3- دهان را به سمت چپ متمایل کنید و خمیازه بکشید. (5 مرتبه)

ادامه مطلب ...