تاثیرات یوگا بر سلامتی افراد به ویژه زنان باردار

یوگا ورزشی کهن است که طی سال‌های متمادی فواید آن مشاهده شده است. این ورزش بیش از همه باعث آرامش و تمدد اعصاب می‌شود.  

یوگا ورزشی هندی است که صدها سال است انجام می‌شود. این ورزش به دلیل فواید آرام کننده‌اش شناخته شده است. کلمه یوگا به معنی «وحدت» است، یعنی یکی شدن بدن و روح. این ورزش بر روی تنفس، تمرکز و مدیتیشن تاثیر می‌گذارد.

 انواع مختلف یوگا

- یوگای ماتا (بیشتر از انواع دیگر شناخته شده و تمرین می‌شود)

- یوگای کاندالینی (کنترل چاکراهای بدن)

- یوگای راجا (تنها بر روی روح کار می‌کند)

- یوگای نیدرا (قدیمی‌ترین نوع یوگاست)

ادامه مطلب ...

نقش موثر ورزش در کاهش وزن با کاهش اشتها

 

این باور غلط در بسیاری از مردم وجود دارد که انجام ورزش باعث نیاز بیشتر بدن به غذا و کالری می‌شود و از این رو نمی‌تواند تاثیری در کاهش وزن داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که تنها در ورزشهای شدید و حرفه ای این اتفاق می‌افتد.

 انجام متعادل و مداوم ورزش نه تنها باعث زیاد شدن اشتها نمی‌شود بلکه به کاهش وزن کمک می‌کند.

پایگاه اینترنتی Canalvie در این باره می‌نویسد: بسیاری ازمردم فکر می‌کنند که انجام ورزش باعث بالا رفتن اشتهای آنها می‌شود و هیچ تأثیری بر کم شدن وزن آنها ندارد. این منطقی است، هر چقدر بیشتر کالری مصرف کنیم، بیشتر به خوردن احتیاج داریم. مطالعات نشان می‌دهند که انجام بعضی از ورزش ها اشتها را تنظیم می‌کند در حالی که انجام بعضی دیگر باعث قطع احساس گرسنگی می‌شود.  

ادامه مطلب ...

هشدارها، نگرانی‌ها و محدودیت‌ها در ورزش بانوان

زنان نبض جامعه هستند و توجه به ورزش آنها به عنوان ضامن تندرستی نقش مهمی در حفظ و پایداری سلامت کل جامعه دارد و بی‌توجهی به فعالیت و تحرک این افراد و استفاده از برنامه‌های غلط ورزشی و غذایی، بیماری‌ها و مشکلات فراوانی را برای آنها به وجود می‌آورد که بعضا جبران آنها غیر ممکن و یا در برگیرنده هزینه بالایی خواهد بود.

رشد ورزش بانوان در قرن بیستم و به خصوص از دهه 40 میلادی که بحث برابری جنسی مطرح شد، در دنیا مورد توجه قرار گرفت. البته ورزش بانوان در کشور ما به خاطر شرایطی مثل مسایل ملی، مذهبی و فرهنگی ، اوضاع کاملا متفاوت است. در این شرایط برای حضور بانوان مسلمان در عرصه‌های بین‌المللی به مراتب سخت‌تر از دیگران است، اما به طور کلی آنچه که مشخص است رشته‌هایی مثل بوکس، کشتی و وزنه‌برداری طرفداران کمتری در بین زنان دارد و آنها بیشتر به رشته‌های کم برخورد و ورزش‌هایی مثل ژیمناستیک، شنا و پاتنیاژ روی می آورند.    

ادامه مطلب ...

افراط در ورزش چه معضلاتی ایجاد می‌کند؟

با وجود این که ورزش باعث شور و نشاط در زندگی می‌شود و می‌تواند جنبه‌های مثبتی به همراه داشته باشد، افراط در این کار خطرات زیادی برای مردم و اجتماع در پی دارد.
افراط در ورزش یکی از مشکلات معمول در جامعه امروز است، زیرا ورزش‌ها و ورزشکاران نقش برجسته‌ای در زندگی مردم دارند. به طور معمول کودکان از سن سه سالگی شروع به ورزش می‌کنند و تا دبیرستان یا بعد از آن به ورزش ادامه می‌دهند. گاهی اوقات، حتی کودکان تنها یک ورزش انجام نمی‌دهند، بلکه چندین ورزش را تجربه می‌کنند. به طور معمول ورزشکارانی که در ورزش افراط می‌کنند هر فصل حداقل یک ورزش را تجربه می‌کنند و هیچ زمان استراحتی به خود نمی‌دهند.

ادامه مطلب ...