مقایسه تأثیر دو نوع تمرین ایروبیک در ترکیب بدنی زنان چاق

هدف از انجام تحقیق حاضر مقایسه تأثیر دو نوع تمرین منتخب ایروبیک و موضعی بر برخی ریسک فاکتورها و ترکیب بدنی زنان چاق بود. بدین منظور تعداد 45 نفر زن چاق غیر وزشکار شهرستان خرم آباد (با حفظ ذخیره) واجد شرایط پس از تکمیل رضایت نامه و پرسشنامه سوابق پزشکی انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه 15 نفره ایروبیک، موضعی و کنترل تقسیم شدند . در ابتدا و پایان برنامه، جهت بررسی برخی از ریسک فاکتورها  

(HDL,LDL,VLDL,TC,TG)،  نمونه گیری خونی در حالت ناشتا از آزمودنی‌ها بعمل آمد. علاوه بر این برای بررسی ترکیب بدنی آزمودنی‌ها قبل از اولین جلسه تمرین و بعد از آخرین فعالیت بدنی پارامترهایی چون قد، وزن، شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن اندازه گیری شد. هر دو گروه تجربی در دوره تمرینات که شامل 6 هفته، هفته ای سه جلسه و هر جلسه 45 دقیقه بود، شرکت کردند که نوع تمرینات در هر دو گروه اختصاصی همان گروه بود. جهت بررسی نرمال بودن  توزیع داده‌ها از آزمون کلموگروف اسمیرنف، آزمون t وابسته برای مقایسه بین گروهی و t مستقل جهت مقایسه درون گروهی استفاده شد. سطح معنی داری برای قبول یا رد فرضیه صفر در سطح 05/0 در نظر گرفته شد. به طور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان داد که هر دو نوع تمرین می‌تواند عوامل خطر زای قلبی- عروقی را کاهش دهد همچنین تمرین موضعی در مقایسه با تمرین ایروبیک اثر معنادارتری بر کاهش درصد چربی بدن زنان چاق دارد.

ادامه مطلب ...

غیبت زنان سعودی در المپیک لندن

زنان عربستانی که به دلیل سیاست‌های تبعیض‌آمیز سعودی‌ها از بسیاری از حقوق خود محروم هستند، از شرکت در مسابقات المپیک لندن نیز محروم شدند. 

در حالی که ورزشکاران زن و مرد از سراسر جهان برای حضور در المپیک لندن که بزرگترین اتفاق ورزشی جهان محسوب می شود‌ آماده می شوند، عربستان سعودی تنها کشوری است که تنها ورزشکاران مرد را به المپیک می فرستد. 

عربستان سعودی طبق سنت دیرینه اجازه حضور هیچ نماینده ورزشکار زنی برای المپیک لندن را نداده و این در حالی است که طی یک سال گذشته اعتراضات و انتقادات زیادی نسبت به تبعیض حکومت سعودی علیه زنان صورت گرفته است.

برخی سازمان های حقوقی بین المللی نیز به این اعمال تبعیض علیه زنان در عربستان اعتراض کرده اند.

طبق گزارش هایی که از این سازمان ها منتشر شده است، زنان سعودی هیچ امکانات ورزشی در داخل کشورشان ندارند و همه امکانات تولید شده برای استفاده مردان است.

ادامه مطلب ...

پخش زنده مسابقات ورزشی زنان

پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی همواره از دغدغه های صدا و سیما و همچین فدراسیون های ورزشی بوده است و مسئولین فدراسیون ها همواره در تلاشند تا با جلب نظر رسانه ملی و نیز برقراری شرایط لازم برای این موضوع، زمانی از برنامه های تلویزیون را به رشته ورزشی خود اختصاص دهند.
این تلاش ها گاهی برای پخش کلیپ و یا معرفی رشته ورزشی است که با کمک اسپانسرها و نیز رایزنی های مشاور رسانه ای فدراسیون به نتیجه می رسد ولی گاهی خواسته فدراسیون ها فراتر است و کوشش می کنند تا بخشی از مسابقات جهانی، آسیایی و حتی لیگ برتر خود را به صورت زنده و مستقیم از صدا و سیما پخش کنند.

پخش برخی از رشته های ورزشی نیز به صورت کلی در سیاست های صدا و سیما وجود ندارد که رشته هایی مانند بیلیارد و بولیگ و مسابقات بانوان شامل این سیاست ها می شود.
با تلاش های صورت گرفته در خصوص پوشش مسابقات بانوان در حال حاضر مسابقات تیراندازی و تیراندازی با کمان از تلویزون پخش می شود اما ورزش های با تحرک در این میان جایی ندارند.
ادامه مطلب ...

سلامت استخوان زنان ورزشکار جوان ...

سلامت استخوان زنان ورزشکار جوانی که دچار قطع قاعدگی شده اند احتمالا در خطر است:

محققان دریافتند در بین ‪ ۵۷‬دختر نوجوان ورزشکار و غیر ورزشکار، در ورزشکارانی که دچار قطع قاعدگی شده اند،تراکم استخوان کمتر از افراد غیر ورزشکار است.

این یافته اهمیت تغذیه مناسب در دختران ‪۱۲‬تا‪ ۱۸‬ساله ورزشکار را تایید می کند.
اعتقاد بر آن است که عدم مصرف کالری مناسب و چربی کم بدن، علت اولیه در قاعده نشدن و یا نبود دوره‌های قاعدگی در زنان ورزشکار است.
دکتر مادهوسمیتا میسرا مجری این تحقیقات از بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید قطع قاعدگی نشان می‌دهد که بدن میزان هورمون لازم را برای بهینه‌سازی تراکم استخوان ندارد.
این امر به کاهش میزان انباشت تراکم استخوان در سنی منجر می‌شود که تراکم استخوان باید به بالاترین میزان خود برسد.

ادامه مطلب ...