زنان ورزشکار ایرانی

 

اتومبیل‌رانی

·        لاله صدیق قهرمان اتومبیل‌رانی (مشترک زنان و مردان) در ایران؛ او به «شوماخر ایرانی» معروف است. 

تنیس

·        ارغوان رضائی قهرمان تنیس ایرانی‌تبار که هم‌اکنون در فرانسه بازی می‌کند.او به «ملکه تنیس ایران» معروف است.

·        یاسمین سعادت، اولین زن تنیسور ایرانی با حجاب اسلامی در مسابقات بین‌المللی.  

                        

قایقرانی  

        هما حسینی: قایقران و بازیکن بسکتبال؛ پرچم‌دار کاروان ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن  

                                                                              

                                                                            

                             

تیراندازی

·        نجمه آبتین: شرکت کننده ایرانی در المپیک ۲۰۰۸ پکن

·        لیدا فریمان: شرکت کننده و پرچم‌دار کاروان ایران در المپیک

·        نسیم حسن پور: شرکت کننده ایرانی در المپیک یونان

·        منیژه کاظمی: شرکت کننده ایرانی در المپیک سیدنی

·        شیوا سوری

·        اسما ضیایی۰ 

دو میدانی

·        ژانت کهن-صدق (متوفی در سانحه رانندگی در سال 1972) 

                           

ادامه مطلب ...

زنان سالمند در آب ورزش کنند

 

فعالیت بدنی در آب با افزایش تعادل خطر افتادن سالمندان را کاهش می دهد.
به گزارش ایسنا، فاطمه علیرضایی کارشناس ارشد بیومکانیک ورزش و حیدر صادقی، دانشیار دانشگاه تربیت معلم در تحقیق خود تاثیر یک دوره تمرینی ورزش در آب را بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند مورد بررسی قرار دادند.
در این تحقیق آمده است: با پیشرفت بهداشت و مراقبت های پیشگیرانه و کنترل بیماری های واگیردار، طول عمر انسان افزایش پیدا کرده است و شمار سالمندان در کشورهای پیشرفته و نیز در حال توسعه به شدت افزایش یافته است. در ایران نیز بر اساس آخرین آمارها، هم اکنون %7 جمعیت کشور را قشر سالمند تشکیل می دهند. ظرف بیست سال آینده نیز این درصد از دو برابر فراتر خواهد رفت و در سی یا چهل سال آینده ایران یک جامعه با اکثریت سالمند خواهد شد.
آنچه مسلم است با افزایش سن خطر بیماری های حاد و مزمن افزایش یافته و توانایی های عملکردی افراد و نیز قدرت حواس و ادراک آنها کاهش می یابد. یکی از مشکلات جسمانی شایع در بین سالمندان که متعاقب برخی بیماری ها یا در اثر فرایند سالمندی رخ می دهد زمین خوردن است که در بسیاری مواقع نقصان تعادل به عنوان یکی از علل اصلی زمین خوردن به شمار می رود. 


ادامه مطلب ...

ژیمناستیک زنان

ژیمناستیک زنان همیشه مورد استقبال تماشاچیان قرار گرفته است در زیر چندین نمونه از رشته‌های ژیمناستیک زنان را بر ای شما شرح می‌‌دهیم .

 پرش: خم شدن، دویدن، کشش بدن به عنوان موقعیت‌ها مختلف بدن در این رشته معرفی شده است.

امتیاز به نحو، اجرا و میزان پیچیدگی و سختی حرکت داده می‌‌شود. زن ژیمناستیک بر اساس میزان پرواز او از تخته پرش و نحوه فرود او و عدم برداشتن قدم اضافه بعد از فرود بر روی زمین امتیاز می‌‌گیرند. میله‌های غیر مساوی (بارفیکس) این رشته از ژیمناستیک زنان مورد استقبال بسیاری از تماشچیان می‌‌باشد. در این رشته حرکات وقدرت قسمت بالای بدن ژیمناست به نمایش گذاشته می‌‌شود.

میزان زمان بندی و شدت نزدیک شدن در این رشته مهم است. نحوه امتیاز دهی بر میزان ادامه دادن حرکت بدون توقف و وقفه می‌‌باشد. میله تعادل (بالانس) زن ژیمناست باید قدرت تعادل و استقامت خود رابر روی میله‌ای که تنها ۴ اینچ پهنا دارد نمایش دهد.

حرکات زمینی: این حرکات یک حفای تصویری است که شامل ترکیبی از حرکات رقص و آهنگ می‌‌باشد. از ویژگیهای حرکات زمینی می‌‌توان استفاده بهینه و مختلف از حداکثر فضای زمین و سطح پیچیدگی حرکات انجام شده بر روی زمین نام برد. شخصیت یک فرد ژیمناست در این حرکات نمایش داده می‌‌شود. که کنترل کلی بدن را به نمایش می‌‌گذارد .

 

ادامه مطلب ...

پیلاتس چیست؟

پیلاتس (کنترولوژی) ، عبارت است از ایجاد هماهنگی کامل بین جسم، ذهن و روح.

پیلاتس (Pilates) ، ورزشی است که تمام تمرکز خود را بر روی پیشرفت بدن بر اساس توازن معطوف می کند و این توازن از طریق استحکام ماهیچه ها، انعطاف پذیری و آگاهی لازم به منظور پشتیبانی از حرکات موثر و دلپذیر انجام می شود.

پیلاتس یکی از معروف ترین سیستم های ورزشی در کشور است. به نظر می رسد که همه افراد یا در حال انجام پیلاتس هستند و یا علاقه دارند که برنامه ورزشی پیلاتس را شروع کنند. در حقیقت یکی از بهترین نقاط مثبتی که برای پیلاتس وجود دارد این است که گستره وسیعی از افراد را در بر می گیرد.

مهم ترین فواید این ورزش عبارتند از : قوی تر شدن، بلندتر شدن، لاغر شدن و توانایی بالاتر برای انجام هر کاری به آسانی.

افراد ابتدا با روشی هدفمند، کنترل کامل جسم خود را در دست می گیرند و سپس از راه تکرار کامل حرکات آن به شیوه تدریجی ولی پیشرفت کننده به یک نوع هماهنگی طبیعی دست پیدا می کنند.

کنترولوژی باعث پرورش هماهنگ اجزای بدن می شود، حالت ها و حرکات نادرست بدن را اصلاح می کند، نیروی حیات را به بدن بازمی گرداند و توان ذهنی را افزایش می دهد. انجام این ورزش، پرورش جسمانی را به ایده آل نزدیک می کند.

این ورزش بین مغز و بدن، هارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن افراد را در هر سنی بالا می برد.

از آنجا که این ورزش در حالت های ایستاده، نشسته و خوابیده بدون طی مسافت و پرش و جهش انجام می گیرد، آسیب های ناشی از صدمات مفصلی را کاهش می دهد، زیرا حرکات این ورزش با اجرای تنفس عمیق و انقباض های عضلانی انجام می گیرد.  

ورزش پیلاتس

ادامه مطلب ...