تغذیه در کوهنوردی

خصوصیات ورزش
کوهنوردی به تازگی به عرصه ی ورزش وارد شده است. بسیاری از مردم به کوهنوردی به عنوان یه حرفه سرگرم کننده که ورزشکار را به مبارزه می طلبد، روی می آورند.برای بقیه کوهنوردی یک رشته ی ورزشی رقابتی است.ورزش کوهنوردی یک رشته ی شناخته شده جهانی است که روز به روز مردمی تر می شود.اکثر رقابتها در دیوارهای ساخته شده،دنبال می شود.ورزش کوهنوردی به تکنیک، انعطاف، قدرت و استقامت مناسب نیازمند است  

آموزش  کوهنوردان ماهر ممکن است 25ـ20 ساعت در هفته آموزش ببینند. میزان بالایی از آموزش به سادگی در طی کوهنوردی با سابقه ای طولانی صورت می گیرد. به هر حال با افزایش رقابت در این ورزش کوهنوردان امروزی به برنامه های متغیر بیشتری علاقه مند می شوند.برای تسلط پیدا کردن بر تمام عناصر کلیدی کوهنوردی(قدرت،استقامت، انعطاف و تکنیک)
برنامه های آموزشی ممکن است ترکیبی از کوهنوردی، جلسات یوگا، سالن های بازی داخلی، شنا و دو را شامل شود.کوهنوردانی که برای تفریح و سرگرمی به این ورزش روی آورده اند تمایل دارندکه تعدادی از جلسات را هرهفته بر روی دیوارهایی که از آنها صحبت شد، دنبال کنند 

ادامه مطلب ...

اثرات تمرینات تقویت کننده قدرت عضلانی برای بانوان

تمرینات و ورزشهای تقویت کننده قدرت و توان عضلات بدن بخصوص عضلات محوری بدن نقش بسیار مهمی در افزایش سلامت و خود باوری و حتی کاهش وزن وتناسب اندام بهتر در خانمها ایفا می کنند. این ورزشها احساس شادابی وسلامت را افزایش داده  و  زنان را در کارهای روزمره و انجام هر چه بهتر شاغل خود موفق تر می سازد.

افزایش سرعت متابوسیم
یکی از مهمترین مزایای پرداختن به تمرینات تقویتی عضلانی در بانوان که بسیاری از آنها به دنبال راز کاهش وزن و زیبایی هر چه بهتر اندام هستند افزایش سرعت سوخت واز بدن و مصرف انرژی است. هر چه سرعت مصرف انرژی بیشتر شود به همان اندازه سرعت تحلیل رفتن چربی های اضافه بدن نیز بیشتر می شود و این کاری است که این نوع ورزش آن را  انجام می دهد.

افزایش تراکم استخوان 

 این نوع ورزشها با اعمال فشار بر روی استخوان (به دنبال انقباض قوی عضلات) سبب افزایش و حفظ تراکم  استخوانی شده و زنان ورزشکار را ازخطر ابتلا به پوکی استخوان مصون دارد.

ادامه مطلب ...

هاکی

تاریخچه هاکی

ورزش هاکی یکی از قدیمی ترین بازیهای اجتماعی است که با چوب و توپ در جهان متداول است و طبق شواهد و مدارک موجود عده ای پیدایش آن را از غرب دانسته اند ولی با پیدایش کتیبه ای در مصر که حدود 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح می باشد نشان می دهد مصریان باستان با چوبهای سرکج و خمیده در انتها ، به توپ ضربه می زدند و همچنین شواهد دیگری در دست می باشد که پیش از مصریان ، اصل این ورزش از ایران باستان شکل گرفته است. این بازی با توپ و چوب به دو صورت انجام می گیرد. شکل اصلی و اولیه آن ،هاکی بصورت امروزی است و نوع اشرافی و یا نظامی آن بوسیله اسب انجام می شود که چوگان نام دارد.بازی هاکی در دنیا به چهار شکل انجام می گیرد:
 -1
هاکی چمنی
2-
هاکی سالنی
3-
هاکی روی یخ
4-
هاکی اسکیت در ایران در دو بخش هاکی چمنی و سالنی فعالیت بیشتری انجام می گیرد.

ادامه مطلب ...

ورزش علائم یائسگی را کاهش می دهد

مطالعه ای در دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد که ورزش باعث کاهش افسردگی ، اضطراب و استرس دوران یائسگی می‌شود. محققان بیان می‌کنند که در مقایسه با درمان هورمونی در زنانی که از حمله های احساس گرما و گر‌گرفتگی رنج می‌برند، ورزش جایگزین کم خطر و مناسبی است. گر گرفتکی احساس ناگهانی گرماست که زنان در ابتدای دوره ی یائسگی به صورت متناوب آن را تجربه می‌کنند. علت این حملات این است که مرکز کنترل دمای بدن در مغز که هورمونها بر آن تاثیر دارند میزان هورمون کمتری دریافت می‌کنند. بنا براین ورزش اگر چه دمای بدن را افزایش می‌دهد اما باعث روی دادن حالت گرگرفتگی نمی‌شود. علاوه بر اینکه فعالیت بدنی تاثیری در ایجاد گر گرفتگی ندارد ، موجب کاهش استرس نیز می‌شود. اضطراب ، استرس و افسردگی در زنان یائسه ای که فعالیت بدنی بیشتری دارند کمتر است. کاهش این علائم موجب می‌شود که زنان راحتتر با دوره های گر گرفتگی کنار بیایند.در مطالعه ای که طی هشت سال بر روی زنانی که پنج بار در هفته بین 90-15 دقیقه در روز پیاده روی داشتند انجام گرفت، مشخص شد زنانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند اضطراب و استرس کمتری را تجربه می‌کنند. نکته جالب توجه این است که نیاز به ورزش سنگین نیست و این نتایج با فعالیت ساده ای مانند پیاده روی به دست آمد. از آنجا که کاهش هورمون استروژن در این دوره افسردگی، استرس و اضطراب را افزایش می‌دهد منافع روحی روانی ورزش در یائسگی یافته مهمی‌است. توصیه می‌شود که زنان ورزش را در برنامه روزانه خود در نظر بگیرند.