زنان ورزشکار خبرساز در سال 1390

همزمان با ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) زنان تاثیرگذار و خبرساز ایران در سال 1390 در «حوزه ورزش» معرفی و تقدیر شدند 

 

1.خدیجه آزادپور : دارنده تنها مدال طلای کاروان ورزشی در بازیهای آسیائی 2011 گوانگجو و قهرمان جهان در سال 2009(دفتر طلائی) برترین ورزشکار زن ایران در سال 2011

2.ندا شهسوار : نخستین زن ایرانی دارنده سهمیه بازیهای المپیک در رشته پینگ پنگ -عضو تیم ملی پینگ پنگ بانوان ایران

3. شهرزاد مظفر که تنها مدرس زن فوتسال آسیا - سر مربی تیم ملی فوتسال زنان ایران

4. خاطره جلیل زاده - عضو زنان جوشو کار ایرانی(نینجاهای زن ایرانی) که در پاسخ به پرسش خبر گزاری روتیرز که گفته بود در صورت حمله اسرائیل یا آمریکا از ایران دفاع می کنید یا خیر گفت: نه تنها من بلکه هر ایرانی این کار را انجام می دهد.و روتیرز با تحریف مطالب وی کرد: رزمی کاران ایرانی در مسیر ترورند که باشکایت زنان مذهبی باعث شد دفتر رویترز در ایران تعطیل شود.

5. فریده شجاعی : نائب رئیس بانوان فدراسیون فونبال : رایزنی های تاثیر گذار در پوشش بانوان مسلمان در فوتبال

6. سیما لیموچی : عضو کمیته زنان فدراسیون ورزش های دانشجویان جهان - استاددانشگاه الزهرا(س)

ادامه مطلب ...

عدم حمایت فدراسیون های ورزشی از زنان ورزشکار

مسئله طراحی لباس های ویژه برای بانوان ورزشکار ایران که به رغم دارا بودن خصوصیات یک پوشش اسلامی، یک لباس ورزشی به حساب آید در ابتدا مسئله ای دشوار برای فدراسیون های ورزشی به شمار می آمد اما با تلاش مسئولان اکثر فدراسیون، این موضوع رنگ واقعیت به خود گرفت تا در سال های اخیر شاهد اعزام بانوان ورزشکار کشورمان به پیکارهای مختلفی همچون بازی های آسیایی و المپیک باشیم. ورزشکاران بانوی ایران با تلاش فراوان توانسته اند هم پای آقایان در رقابت های مختلف حضور پیدا کنند و توجه بیشتر به این قشر می تواند نتایج مثبتی را برای ورزش کشورمان به ارمغان داشته باشد. با توجه به عدم سرمایه گذاری اکثر فدراسیون های ورزشی در حوزه بانوان و تبعیض هایی که همواره در حق این قشر اعمال شده، بانوان نتوانسته اند آنطور که باید در میادین بین المللی کسب مدال کنند.   

ادامه مطلب ...

باراوسل

باراوسل از سال ۱۳۷۳ در تهران زیر نظر خانم هنگامه امیدی با تعداد محدودی از شاگردان ارائه شد. نظر به اینکه تمامی افرادی که بیش از ۶ ماه در این کلاسها شرکت نموده اند تاثیرات تناسب اندام و کاهش سایز را در خود دیده اند پس از مدتی استقبال رو به رشدی از سوی عموم به این ورزش شد. این روند منجر به ثبت و ارائه رسمی این رشته در سال ۱۳۹۰ در فدراسیون آمادگی جسمانی شد.  

باراوسل در واقع زاییده انتقال حرکات و تمرینات باله از حالت ایستاده به حالت افقی و روی زمین است.نام این ورزش فرانسوی هم به خوبی گویای همین مطلب است.
(میله) = Barre
(زمین) = Sol
( و ترکیب آنها به معنای از میله به زمین )
بوریس کنیاسف Boris Kniaseff بنیان گذار این ورزش در دهه ۶۰ میلادی در پاریس به افراد حرفه ای آموزش باله می داد.

ادامه مطلب ...

ورزش در گروه های سنی و جنسی مشخص

شباهت های میان زنان و مردان کم نبوده و تفاوت های مشاهده شده نیز با بزرگی جثه آقایان مرتبط است چرا که پس از تعدیل این گزینه ، تفاوت ها نیز کمتر می شوند،به طور کلی این تفاوت ها را می توان از چهار منظر مورد بررسی قرار داد( ساختار اسکلتی ،ترکیب بدنی،فیزیولوژی و اثرات تمرینات ورزشی). 

 تفاوت های اسکلتی  

پیش از بلوغ تفاوت های قابل مشاهده میان دختران و پسران بسیار اندک بوده، دختران کمی زودتر از پسران به سن بلوغ می رسند(13-9 در مقایسه با 14- 10).رشد استخوانی نیز به همین شکل در دختران کمی زودتر از پسران اتفاق می افتد.جهش رشدی در دختران در حوالی 11 سالگی و در پسران در حدود دو سال دیرتر(13 سالگی) رخ می دهد.سرعت رشد قد در دختران معمولا با شروع عادت ماهیانه (14- 12 سالگی) کاهش یافته، پس از این رویداد حداکثر 5 سانتیمتر بر قد آنها افزوده می شود و دختران حداکثر قد خود را در سن 17-16 سالگی خواهند داشت.

ادامه مطلب ...

اثرات سیکل قاعدگی زنان بر عملکرد ورزشی

یک سیکل طبیعی که به طور معمول بین 35-23 روز به طول می انجامد، به دو فاز فولیکولار و لوتئال تقسیم می شود.

علیرغم اینکه برخی تحقیقات( که البته به دلیل متدولوژی خاص خود، فاقد اعتبار لازم هستند)، عملکرد ورزشی در زنان را به صورت منفی متاثر از این دوران می دانند، پژوهش های انجام شده و معتبردر سالیان اخیر، نتوانستند این تاثیرپذیری را ثابت کنند.

تنها در یکی از این مطالعات بیان شده که چنانچه ورزشکاری در فاز لوتئال باشد و در شرایط آب و هوایی گرم به فعالیت استقامتی بپردازد، ممکن است دچار افت عملکرد شود.

در مورد سندرم پیش از قاعدگی که به علت احتباس مایعات اتفاق می افتد( که ورزش یکی از راه های درمانی آن عنوان می شود،) نیزمیتوان از دیورتیک ها استفاده نمود که البته این روش درمانی در مورد بانوان ورزشکار با توجه به ماهیت دوپینگی بودن دیورتیک ها توصیهنمی شود.می توان از داروهای جایگزین مانند:SSRI ،ایزوفلاوونات و یا OCP با دوز پایین استفاده نمود. 

ادامه مطلب ...