ورزش‌های استقامتی و عضلانی برای حافظه مفیدند

با بالا رفتن سن اختلالاتی در کارایی شناختی مغز ایجاد می‌شود و این اختلالات کاهش حافظه را به همراه دارد، اما انجام برخی ورزش‌ها می‌تواند از این اتفاق ناگوار جلوگیری کند و یا حداقل آن را به تاخیر بیندازد.

تحقیقات انجام شده نشان داده‌ که انجام ورزش‌های استقامتی و عضلانی از کاهش حافظه جلوگیری می‌کنند. دو گروه از محققان کانادایی به طور جداگانه به بررسی راهکاریی برای جلوگیری از کم شدن حافظه پرداختند که با بالا رفتن سن ایجاد می‌شود.

تحقیقات بر روی انسان‌ها و حیوانات نشان داده است که ورزش مداوم می‌تواند باعث بالا رفتن حافظه شود و انواع ورزش‌های مختلف به طور متفاوتی بر روی مغز تاثیر می گذارند، این مطالعات در مجله تحقیقات سنی به چاپ رسیده ، محققان یک دانشگاه انگلیسی تحقیقاتی بر روی 86 زن بین 70 تا 80 سال انجام دادند که مشکلات شناختی داشتند. این مشکلات باعث زوال عقل می‌شوند. گروه مورد بررسی برنامه ورزشی 6 ماهه‌ای را انجام دادند. بعضی از این زنان دو بار در هفته‌ ورزش‌های عضلانی و بقیه دوی سرعت انجام دادند. گروه دیگری بودند که تنها ورزش‌های کششی و gainage (ترکیبی از ورزش‌های تعادلی ، استقامتی و کششی) انجام دادند.

در ابتدا و انتهای شش ماه با آزمایش‌هایی صورت گرفت تا میزان حافظه کلامی و تصویری این افراد اندازه گیری شود. حافظه کلامی، توانایی به یاد آوردن کلمات است و حافظه تصویری به یاد آوردن مکان اجسام است. هر دوی این حافظه‌ها با بالا رفتن سن کم می‌شوند. این کاهش باعث اختلالات شناختی می‌شود.

بعد از شش ماه ، زنانی که در ورزش‌های کششی و gainage انجام دادند، همچنان کارایی شناختی‌شان کاهش پیدا کرد، اما زنانی که ورزش‌هایی همچون پیاده روی و ورزش‌های عضلانی انجام دادند به نتایج بهتری در این زمینه دست یافتند.

هر دو گروه به موفقیت‌هایی در زمینه حافظه تصویری دست یافتند و افرادی که پیاده روی کردند نسبت به دیگران عاطفه کلامی بهتری پیدا کردند.

این تحقیقات ، نتایجی آزمایشاتی را که بر روی موش‌ها انجام شده بود، تایید کرد. سلول‌های عصبی موسوم به BDNF در مغز حیواناتی که دویده اند بالا رفت، موش‌هایی که وزنه زده‌اند (در حقیقت وزنه‌ای بردم آنها وصل شد) ، فاکتوری که مرتبط به انسولین بود در مغزشان افزایش یافت که باعث تولید سلول‌ها می‌شود.

این تحقیقات در کل نشان داد که حافظه با انجام مداوم ورزش‌های عضلانی و استقامتی بالا می‌رود. محققان بیمارستان سن میشل در کانادا 32 مطالعه را بر روی 25000 نفر انجام دادند تا تاثیر بعضی مواد یا بعضی تمرین‌ها را بر جلوگیری از اختلالات شناختی مرتبط با سن بررسی کنند.

این محققان دریافتند که دریافت مواد اضافی همچون ویتامین‌ها ، روغن ماهی و عصاره ژینکو مفید است. به علاوه، آنها دریافتند که بازی‌های همچون جدول، سودوکو برخی بازی‌های کامپیوتری نیز می‌توانند مفید باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد