X
تبلیغات
رایتل
قالب وبلاگ
زنان ورزشکار
 
 

ورزش منظم و ترکیب آن با رژیم غذایی مناسب را عامل موثری در سلامت زنان و پیشگیری از بروز بیماری های شایع و خطرناک است.

بیماری های غیرواگیر از جمله سرطان ها‌، بیماری های قلبی عروقی،‌ دیابت و پوکی استخوان از مهم ترین بیماری های هستند که سلامت زنان را تهدید می‌کنند. نقش ورزش در پیشگیری و درمان این بیماری کاملا شناخته شده است.

ورزش منظم سبب کنترل بهتر قند خون، فشار خون و کاهش عوامل خطرساز بیماری های قلبی می‌شود. همچنین اهمیت ورزش در پیشگیری از سرطان سینه که از بدخیمی های شایع در بین زنان است،‌ مورد تأکید قرار می‌گیرد. انجام تمرینات مقاومتی و حرکاتی که نیروی وزن را به سیستم اسکلتی منتقل می‌کنند در حفظ و تراکم استخوان‌ها مفید هستند.  

 تمرینات مقاومتی از بهترین تمرینات موثر در حفظ سلامت زنان هستند. این تمرینات که برای تقویت عضلات با کمک کش،‌ فنر، وزنه یا دستگاه بدنسازی انجام می‌شوند. پیاده روی، دویدن و انجام حرکات جهشی هم از جمله تمریناتی هستند که همراه با تحمل نیروی وزن انجام می‌شوند. به طور کلی تمرینات هوازی، مقاومتی،‌ کششی و تعادلی تمریناتی هستند که به خوبی در کنترل وزن، تناسب اندام، حفظ سلامت و کیفیت زندگی بانوان موثرند.  

در سنین رشد هنگامی است که بیشترین میزان تجمع مواد معدنی در استخوان ها اتفاق می‌افتد،‌ توجه به ورزش دختران در سنین کودکی و نوجوانی اهمیت زیادی دارد. شرکت کردن دختران در بازی ها و تمریناتی که سیستم اسکلتی آن ها را تقویت می‌کند در کنار تغذیه صحیح،‌ذخیره مناسبی از مواد معدنی در استخوان های آنها ایجاد خواهد کرد.

 برای کنترل وزن پایدار ترکیب رژیم غذایی متناسب ومعتدل و ورزش،‌با بهترین نتیجه همراه است، هر چند برخی از مکمل های ورزشی در موارد خاص،‌با رعایت ملاحظات و با مشورت پزشک می‌توانند سودمند باشند،‌ اما متأسفانه مواد و داروهای بی‌رویه به عناوین مختلف مانند چربی‌سوز،‌ مکمل،‌ کاهنده اشتها و تقویت کننده عضلات در باشگاه ها توسط افرادی که کمترین اطلاعی از مواد تشکلیل دهنده،‌ مکانیسم اثر و عوارض جانبی آن ندارند، تجویزمی‌شود.

 این مواد سلامت افرادی که به منظور بهبود سلامت و تناسب اندام خود به باشگاه ها مراجعه می‌کنند را به شدت تهدید می‌کند. از جمله موادی که مورد سوء مصرف واقع می‌شوند محرک ها و هورمون‌هایی هستند که ممکن است مشکلات جدی مانند مرگ ناگهانی، ‌عوارض قلبی،‌بدخیمی،‌ مشکلات کبدی و پوستی ایجاد کنند.    

از لحاظ نیاز به تمرینات ورزشی،‌ جهت سلامت و کیفیت زندگی،‌ انجام ورزش منظم به هر دو گروه زنان و مردان توصیه می‌شود،‌ هر چند به دلیل تفاوت های فیزیولوژیک و بدنی موجود بین دو جنس، ‌نوع و شدت تمرینات می‌تواند متفاوت باشد. 

منبع : ایسنا

[ پنج‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1392 ] [ 10:24 ق.ظ ] [ بهاره شجاعی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

آمار سایت
<