افراط در ورزش چه معضلاتی ایجاد می‌کند؟

با وجود این که ورزش باعث شور و نشاط در زندگی می‌شود و می‌تواند جنبه‌های مثبتی به همراه داشته باشد، افراط در این کار خطرات زیادی برای مردم و اجتماع در پی دارد.
افراط در ورزش یکی از مشکلات معمول در جامعه امروز است، زیرا ورزش‌ها و ورزشکاران نقش برجسته‌ای در زندگی مردم دارند. به طور معمول کودکان از سن سه سالگی شروع به ورزش می‌کنند و تا دبیرستان یا بعد از آن به ورزش ادامه می‌دهند. گاهی اوقات، حتی کودکان تنها یک ورزش انجام نمی‌دهند، بلکه چندین ورزش را تجربه می‌کنند. به طور معمول ورزشکارانی که در ورزش افراط می‌کنند هر فصل حداقل یک ورزش را تجربه می‌کنند و هیچ زمان استراحتی به خود نمی‌دهند.

افراط در ورزش حتی در بین غیر ورزشکاران نیز معمول است. بسیاری از هواداران ورزش آنقدر به ورزشکاران و تیم‌های مورد علاقه خود تعهد دارند که برای هواداران از آنها به همه کار دست می‌زنند.
با وجود این که همه این طرفداری‌ها به نظر بی‌خطر می‌آید، واقعیت این است که ممکن است این رفتار به افراط در ورزش مبدل شود که نه تنها یک مشکل است بلکه خطرناک نیز هست.

خطرات افراط در ورزش:هنگامی که کودکان در حال پیشرفت در ورزش هستند، افراط در ورزش در آنها پدید نمی‌آید، بلکه بیشتر در والدین آنها ایجاد می‌شود. بسیاری از والدین اصرار دارند تا فرزندانشان در زمینه ورزش موفق شوند و به درجاتی از پیشرفت برسند که خود آنها نتوانسته اند به آن مرحله دست یابند. در واقع آنها می‌خواهند رویاهای ورزشی خودشان در فرزندانشان برآورده شود. اگر والدین از آنچه فرزندانشان می‌خواهند حمایت کنند و تعادل بین ورزش و دیگر جنبه‌های زندگی کودکان را حفظ کنند، خطری زندگی فرزندانشان را تهدید نمی‌کند. با این حال بعضی از والدین به افراط در ورزش دچار می‌شوند و این رفتار از کنترل‌شان خارج می‌شود، آنها فرزندان خود را وادار می‌کنند که به هر قیمتی به موفقیت دست پیدا کنند. وقایع زیادی اتفاق افتاده است که والدین به داور یا والدین کودکان ورزشکار دیگر حمله کرده‌اند و یا بچه‌های دیگر را تضعیف روحیه کرده‌اند ویا در مکان های عمومی اختلال ایجاد کرده‌اند. همه این‌ها مشکلات و خطرات افراط در ورزش است. 


در مورد هواداران ورزش شاید خشونت ها کمتر باشند، اما باز هم استثناهایی وجود دارند . بعضی از مردم جنبه‌های دیگر زندگی خود را قربانی می‌کنند تا در بازی‌های تیم مورد علاقه شان شرکت کنند و بر هر نحو از آن تیم طرفداری کنند.شرط بندی روی مسابقات گاهی نتیجه‌ این افراط است که باعث مشکلات مالی جدی در زندگی افراد می‌شود.مهم‌ترین معضلاتی که افراط در ورزش ایجاد می‌کند، مشکلات در روابط، کم شدن کارایی در مشاغل و مشکلات عصبی است. با وجود این که نمی‌توان همه نوع رفتار مشابه‌ای را افراط در ورزش تلقی کرد، باید از رابطه‌مان با ورزش آگاهی کامل داشته باشیم و از درگیر شدن به این مشکل جلوگیری کنیم.
شاید مهم‌ترین موضوع در انجام هر کاری از جمله ورزش رعایت اعتدال باشد و پرهیز از افراط و تفریط.  

منبع: مجله اینترنتی جهان و ورزش

نظرات 1 + ارسال نظر
fars جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:00 ق.ظ http://www.fars.eoo.ir

5623058158گاهی شانس فقط یک بار به آدم رو میاره پس باید قدرش رو دونست بهترین فرصت زندگی شما برای ثروتمند شدن مجموعه ای بی نظیر برای اولین بار در ایران برای کسانی که می خواهند بهتر زندگی کنند و از کمترین وقت و هزینه بیشترین سود را ببرند.برای آگاهی از جزییات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
http://www.fars.eoo.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد