چرا سهم ورزش زنان کمتر از مردان است؟

کم لطفی رسانه ها نسبت به ورزش بانوان یکی از گله مندی های همیشگی بانوان ورزشکار کشورمان است؛ سکوت خبری که گاهی برای آنها آزاردهنده است و همیشه یکی از دلایل فاصله بین ورزش مردان و زنان از دیدگاه بانوان ملی پوش برشمرده می شود.

خلایی که هر چند در طول سال های اخیر کمتر شده، اما همچنان وجود دارد و فضای رسانه ای که به بانوان ورزشکار اختصاص داده می شود، رضایت بخش نیست، در حالی که رسانه می تواند نقش پررنگی در هدایت ورزش قهرمانی بانوان به سمت پیشرفت و تعالی ایفا کند.

 عبدالحمید احمدی، رئیس انجمن ورزشی نویسان ایران درباره جای خالی ورزش بانوان در رسانه ها، دلایل استقبال کمتر مخاطبان از مطالب حوزه ورزش بانوان، می گوید:

در رسانه های دنیا سهم ورزش زنان کمتر از مردان است

 وی با اشاره به رسانه های جهانی در این مورد می گوید: در تحلیل محتوای رسانه های سایر کشورهای جهان هم مشخص شده که سهم ورزش مردان در فضای رسانه ای بیشتر از ورزش زنان است. بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع باید ابتدا توجه کنیم که این شرایط فقط مختص ایران نیست البته در هر کشور متناسب با رشته های ورزشی موفق بانوان در عرصه قهرمانی و شرایطی که دارند، اخبار طبقه بندی شده و در اختیار مخاطب گذاشته می شود، اما در مجموع در آمریکا و اروپا بعد از یک بررسی و ارزیابی جامع به این نتیجه رسیدند که ورزش بانوان سهم کمتری دارد.

فاصله با استانداردهای جهانی

اما در ایران اوضاع تا حدی متفاوت است، به خاطر محدودیت هایی که در ایران از نظر اعتقادی هست و با توجه به پوشش ورزشکاران، امکان انعکاس تصویری گزارش ها و رویدادهای ورزشی مزید بر علت شده و همین باعث پایین آمدن حجم اخبار ورزشی منعکس شده در حوزه ورزش بانوان به نسبت مردان است و حتی در مقایسه با کشورهای دیگر هم این انعکاس خبری منطبق با استانداردها نیست. حتی در رسانه های مکتوب انتشار خبر معمولا کوتاه و بدون تصویر است که مخاطب را جذب نمی کند، البته با حفظ ارزش ها هم می توان راهکاری برای بهبود پوشش خبری این حوزه در پیش گرفت.

پیشرفت ورزش بانوان؛ افزایش فضای رسانه ای

طی دو دهه گذشته جهش های خوبی به سمت بهتر شدن داشتیم، این را مقایسه اخبار رسانه ای با گذشته بخوبی نشان می دهد. متناسب با پیشرفت ورزش بانوان در رشته های مختلف و مدال آوری آنها در عرصه بین المللی، رسانه ها هم در پوشش اخبار راه های تازه ای را در پیش گرفتند، مخاطبان علاقه بیشتری برای پیگیری اخبار ورزش بانوان نشان دادند، حتی رسانه توانسته سهمی در جذب علاقه مندان رشته های مختلف ورزشی و حضور آنها در ورزش حرفه ای ایفا کند که همه اینها بیانگر رابطه پیشرفت ورزش بانوان با افزایش فضای رسانه ای برای پوشش اخبار مرتبط با آنهاست.

تعداد خبرنگاران زن در عرصه ورزش قابل توجه است

رسانه ها و نهادهای مسئول در حوزه ورزش بانوان برای مطلوب تر شدن اوضاع باید برنامه ریزی های دقیقی داشته باشند. در حال حاضر تعداد همکاران خانم در عرصه ورزشی نویسی از کمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است که خود نشان از داشتن پتانسیل برای پرداختن به ورزش بانوان است، هرچند ممکن است همه آنها فقط مختص پوشش اخبار حوزه بانوان نباشند و روزنامه نگار و خبرنگار کل ورزش هستند، اما با فعالیت در عرصه رسانه ای می توانند با مطالعه و بررسی بیشتر در پوشش و بهتر اخبار ورزش بانوان نیز به کار گرفته شوند.

ضعف در تعامل مدیریت ورزش بانوان با رسانه ها

نکته مهم دیگری که اصلا به آن پرداخته نشده، بخش مدیریت ورزش بانوان و تعامل آن با رسانه ها بوده که تاکنون هیچ حرکت فعالی را در این زمینه شاهد نبودیم.

نظرات 2 + ارسال نظر
بهشت یکشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 12:44 ب.ظ http://behesht087.persianblog.ir/

تبرررررررررررررررررریک

مرسی عزیزم

کمان ورزش دوشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 02:50 ب.ظ http://kamanevarzesh.blogfa.com

بازم سلام
عزیزم اومدم دوباره تبریک بگم

سلام
ممنون مهری جان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد