اهمیت ورزش برای زنان پس از عمل جراحی

بسیاری از خانمها علاقمند به این هستند که پس از انجام عمل جراحی به سرعت به وضعیت نرمال خود بازگردند. در این قسمت توصیه هایی برای این دسته از خانمها ارائه می دهیم.
بعضی از انواع حرکات ورزشی توسط دکتر شما بعنوان بخشی از برنامه فیزیوتراپی به شما تجویز می گردد و و یا برعکس، خودتان تصمیم می گیرید تا با انجام حرکات ورزشی به وضعیت پیش ااز عمل بازگردید. به هر دلیل ممکن، ورزش می تواند به شما کمک کند تا عضلات خود را تقویت نموده ، مفاصل خود را استحکام بخشید و انعطاف پذیری و ثبات اولیه را بدست آورید و عملکرد قلبی تنفسی و سایر عملکردهای بدنتان را به وضعیت مطلوب برسانید.
زمان شروع ورزش فقط به نوع درمان شما بستگی دارد و اغلب پزشکان توصیه می کنند که یک هفته تا دو سه ماه پس از بهبودی بهترین زمان برای انجام ورزش و بازگشتند به وضعیت معمول خواهد بود.  

بعضی از زنان تمایل دارند بعضی از انواع ورزش تقویت کننده را انجام دهند و البته کمی هم از وزن خود کم کنند. یکی از عوارض جانبی ناخواسته بسیاری از اعمال جراحی، کاهش میزان سوخت و ساز و سطح فعالیت بدنی می باشد که در اغلب موارد منجر به چاقی و سستی بدن می شود.

دو چیز را پیش از انجام برنامه ورزشی پس از جراحی به خاطر داشته باشید:
اول اینکه: مطمئن شوید که میزان آب مورد نیاز بدن خود را کاملاً تامین می کنید. بدون در نظر گرفتن نوع ورزشی که انجام میدهدی، تامین آب مورد نیاز بدن برای حفظ عملکرد مناسب سیستم غدد درون ریز و کمک به عملکرد نرم مفاصل، ضروری است.
دوم اینکه: هیچگاه تمرین را با شدت و به سرعت انجام ندهید بلکه آرام آرام و با سرعت کم بدن خود را به وضعیت پیش از عمل جراحی برگردانید. در زیر تمریناتی را برای حرکت ورزشی پس از عمل، در خصوص دو نوع عمل جراحی ارائه می دهیم. پیش از انجام آنها کاملاً به خاطر داشته باشید که نه این اعمال شبیه به هم هستند و نه دو مورد در برابر این اعمال جراحی بطور یکسان واکنش نشان می دهند بنابراین پیش از انجام هر نوع برنامه ورزشی ، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

عمل جراحی سینه:
اگر چه هنوز پس از یک هفته یا بیشتر از عمل جراحی، احساس ناراحتی می کنید، انجام بعضی حرکات ساده بازو که با تنفس عمیق صورت می گیرد می تواند به بهبودی شما کمک کند.
دو هفته اول پس از شروع ورزش، تمرین زیر را دو تا سه بار در روز انجام دهید. ابتدا دستهای خود را به سمت جلو بالا بکشید و عمل غذا خوردن را انجام دهید، سپس عمل شانه زدن موهایتان را انجام دهید. برای این تمرین یعی کنید ابتدا دستهایتان را تا دهانتان بالا بکشید و با انجام چند تکرار سعی کنید دستهایتان را کمی بالاتر بکشید و دوباره آن را عقب ببرید، بطوریکه احساس کنید در حال شانه کردن موهایتان هستید. پس از چندین بار تکرار حرکت، به آرامی بنشینید و همین دست را به مدت حدود یک ساعت در جایی بالاتر از سینه هایتان قرار دهید. مثلاً می توانید این کار را در حین تماشای تلویزیون و یا گوش دادن به رادیو انجام دهید. در طول این مدت دست خود را به آرامی باز و بسته کنید، برای راحتی این کار می توانید از یک توپ استفاده کنید (مثلاً یک توپ تنیس) و به آرامای آنرا فشار دهید و رها کنید. این تمرین می تواند تورم موجود در دست شما را کاهش داده و گردش خون را در آن تشهیل کرده و عضلات شما را تقویت کنید.. به جای انجام این حرکت همچنین می توانید دست خود در حالتی که در بالا قرار گرفته است از ناحیه آرنج باز و بسته کنید. پس از دو هفته انجام این تمرین به اندازه کافی احساس قدرت خواهید کرد که تمرین زیر را انجام دهید.
یک دسته جارو یا چیزی شبیه به آنرا با دو دست خود نگه داری، کف دست خود را به سمت بالا بگیرید و دستهای خود را بکشید. به آرامی دسته جارو را به بالای سر خود ببرید و آنرا پیش از پایین آوردن چند ثانیه نگه دارید. سپس آنرا به طرف کمر خود پایین بکشید. چند بار این تمرین را تکرار کنید تا جایی که بتوانید روزانه آنرا دو یا سه بار انجام دهید.
هیسترکتومی
این تمرین برای عضلات شکم ، باسن و عضلات کمر شما طراحی شده است.
روی زمین بخوابید و دستهایتان را پشت سرتان بگذارید و زانوهایتان را جمع کنید. به آرامی قسمت پشتی کمرتان را به روی زمین فشار دهید و سپس آرام آرام این فشار را افزایش دهید. چند بار این تمرین را تکرار کنید اما اگر احساس درد کردید فشار را کم کنید و یا تمرین را متوقف کنید و آنرا بعداً انجام دهید.
سپس، سر و شانهایتان را به آرامی از روی زمین بلند کنید (بدون حرکت دادن چانه به سمت سینه) و کاملاً بر روی انقباض عضلات شکمتان تمرکز کنید. سپس به آرامی سر و سینه هایتان را پایین بیاورید. این حرکت را چند بار تکرار کنید.
حالا باسنهایتان را بلند کنید و چند ثانیه این حرکت را نگه دارید و آنرا پایین بیاورید. این حرکت را حدود 10 بار تکرار کنید.
اکنون بر روی یک سطح نرم به آرامی بر روی زانوهایتان غلط بزنید. به آرامی دست راست و پای چپتان را بلند کنید و یک تا دو ثانیه این حرکت را نگه دارید و سپس آنها را به زمین بازگردانید، این حرکت را با دست و پای مخالف دیگر انجام دهید.
در حین انجام این حرکات چنانچه احساس درد کردید، حرکت را متوقف کرده ویا آنرا آرامتر انجام دهید. بروز درد نشانه این است که می خواهید مقدار بیشتری از تمرین را در مدت کمتری انجام دهید. 

نظرات 3 + ارسال نظر
فرزانه پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 07:06 ب.ظ http://kolbeyearameshsh.blogfa.com

سلام بهاره جوووووونم آپ کردم رسیدی یه سر به کلبه ما بزن

رضا پنج‌شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:43 ب.ظ

کمان ورزش سه‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:02 ب.ظ http://kamanevarzesh.blogfa.com

سلام خوبی چطوری
دوستت بهشت ازم خواسته لینکش کنم واقعا نکنه خوده بهشت باشه؟
لینکش کنم؟

سلام
آره خود بهشته بعد چندسال همدیگرو پیدا کردیم.من این اسمو روش گذاشتم بیچاره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد