عدم حمایت فدراسیون های ورزشی از زنان ورزشکار

مسئله طراحی لباس های ویژه برای بانوان ورزشکار ایران که به رغم دارا بودن خصوصیات یک پوشش اسلامی، یک لباس ورزشی به حساب آید در ابتدا مسئله ای دشوار برای فدراسیون های ورزشی به شمار می آمد اما با تلاش مسئولان اکثر فدراسیون، این موضوع رنگ واقعیت به خود گرفت تا در سال های اخیر شاهد اعزام بانوان ورزشکار کشورمان به پیکارهای مختلفی همچون بازی های آسیایی و المپیک باشیم. ورزشکاران بانوی ایران با تلاش فراوان توانسته اند هم پای آقایان در رقابت های مختلف حضور پیدا کنند و توجه بیشتر به این قشر می تواند نتایج مثبتی را برای ورزش کشورمان به ارمغان داشته باشد. با توجه به عدم سرمایه گذاری اکثر فدراسیون های ورزشی در حوزه بانوان و تبعیض هایی که همواره در حق این قشر اعمال شده، بانوان نتوانسته اند آنطور که باید در میادین بین المللی کسب مدال کنند.   

 

 آنچه از برآورد عملکرد بانوان ایران در رقابت های کسب سهمیه پیکارهای المپیک به دست آمده خبر از پتانسیل موجود در بین بانوان ورزشکار کشورمان می دهد.

 بانوان می توانند در صورت توجه و حمایت های بیشتر به نتایج قابل قبول تری دست پیدا کنند اما این امر در صورتی محقق خواهد شد که فدراسیون ها، همپا با ورزش مردان به ورزش بانوان نیز بها دهند و این زمینه را برای بانوان فراهم کنند که از زیر سایه ورزش مردان خارج شده و به شرایطی برسند که در میادین مختلف بتوانند همپای آنها در مسابقات حضور پیدا کنند. مرضیه اکبرآبادی، معاون امور بانوان و ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان به عنوان اصلی ترین متولی ورزش این قشر، تغییر نگرش فدراسیون‌ها نسبت به تیم‌های بانوان را یکی از اصلی ترین راهکارها برای موفقیت بانوان در پیکارهای مختلف بین المللی می داند.  

 

وی یادآور می شود: خوشبختانه امروز نگاه مدیران ورزشی به تیم‌های بانوان جدی و مثبت است و در واقع به بانوان به عنوان شانس‌های کسب مدال نگاه می‌شود. هدف اصلی در ورزش زنان با توجه به امکانات و بضاعت این حوزه کسب سهمیه المپیک بود که خوشبختانه موفق شدیم تعداد قابل قبولی سهمیه کسب کنیم اما تلاش خواهیم کرد با برنامه های خوب و مناسب، ورزشکاران ما حضور مقتدرانه ای در رقابت های لندن داشته باشند و زنگ تفریحی برای سایر تیم های شرکت کننده محسوب نشوند. خوشبختانه محمد عباسی، وزیر وزارتخانه ورزش و جوانان نیز نگاه حمایتی به ورزش بانوان داشته و همواره تاکید می کند که باید شرایط حضور ورزشکاران بانوی کشورمان در مسابقات مختلف برون مرزی فراهم شود. وی تاکید می کند: کاروان ورزش ایران در مسابقات المپیک متشکل از بانوان و آقایان است و ما به همان میزان که برای آقایان شانس کسب مدال قائل هستیم برای بانوان نیز برنامه ریزی کرده ایم. با توجه به صحبت های مطرح شده از سوی مقامات ورزش کشور و عطش به وجود آمده در بین بانوان برای حضور در میادین بین المللی در طی سالیان گذشته انتظار می رود بانوان حضور موفقی را در مسابقات المپیک داشته باشند. در همین راستا برخی از روسای فدراسیون های ورزشی نیز برنامه های ویژه ای را برای ورزشکاران بانوی خود در دستور کار قرار داده اند. احمد دنیا مالی، به عنوان یکی از روسای فدراسیون هایی که قرار است ملی پوشان بانوی خود را عازم رقابت های المپیک کند از تلاش های صورت گرفته در فدراسیون قایقرانی برای موفقیت ورزشکاران این رشته خبر می دهد. وی در این باره می گوید: بانوان ما در مسابقات دوحه قطر در سال 2006 یک مدال نقره کسب کردند و همچنین توانستیند مقام هفدهمی را برای فدراسیون به ارمغان آورند همچنین در گوانگجوی چین نیز با کسب دو طلا، یک نقره و دو برنز بین فدراسیون‌های قایقرانی پنجم شدیم.  

 

با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که اگر بخواهیم در مسابقات 2014 کره شرایط بهتری داشته باشیم باید همان اقداماتی را که در حوزه مردان داشتیم در حوزه بانوان هم داشته باشیم و اگر به خوبی در این باره کار کنیم می‌توانیم جزء سه فدراسیون اول قرار بگیریم.  

 در خصوص ورزشکاران المپیکی خود نیز معتقدیم که بانوان و آقایان به یک میزان شانس خواهند داشت. به طور کلی این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که ورزش بانوان ما از ریشه دارای بسترهای ضعیفی است و اگر این قشر مورد حمایت های بیشتری قرار گیرند می توانند در مسابقات آتی خلق شگفتی کنند. جدول حضور بانوان ورزشکار ایران در مسابقات المپیک به شرح ذیل است:

 

 

المپیک

نفرات شرکت کننده

1

1964 توکیو

دوومیدانی: سیمین رضا مهر- فاطمه نازلی بیات ماکو - ژولیت گورکف، ژیمناستیک: جمیله سروی  

2

1976 مونترال

شمشیربازی فلوره: ژیلا الماسی- گیتی محبی- مهوش شفای - مریم آچاک

3

1996 اتلانتا

تیراندازی تفنگ بادی از فاصله 10 متر: لیدا فریمان

4

2000 سیدنی

تیراندازی کلت بادی از فاصله  10 متر: منیژه کاظمی

5

2004 اتن

تیراندازی: نسیم حسن پور

6

2008 پکن

قایقرانی ( روئینگ ): هماحسینی

تیراندازی با کمان (ریکرو): نجمه آبتین

تکواندو (وزن 48 – کیلو ): سارا خوش جمال فکری

ووشو (رشته نمایشی ): زهرا کریمی (طلای وزن 60- ساندا ) و فرزانه دهقان (برنزوزن 52- ساندا )

 

 پرچمداران زن ایران :

المپیک 1996 آتلانتا : لیدا فریمان

المپیک 2008 پکن : هماحسینی   

http://www.mojnews.com 

نظرات 4 + ارسال نظر
Wild Buzz شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 04:48 ب.ظ http://wildbuzz.ir

ba salam
webe kheily khubi dari. age dus dari ba ma tabadole link bokoni lotfan maro ba etela'ate zir link kon
onvan: WildBuzz
Address: http://wildbuzz.ir
pas az link kardan ma lotfan addrese khodeto dar bakhshe nazarat ya tabadole linke auto matike hoshmand elam kon ta ba eftekhar linket konim. ba tashakor

noname شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:17 ب.ظ

ورزشکارای زن ایرانی توانایی زیادی دارن اما باورشون نمیکنن

Sajjad چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:10 ب.ظ http://www.MLBK.blogsky.com

ورزشکاران دلاوران پیــــــــــــــــــــــــروز باشــــــــید...

قسمت دومش یادم نی!

هدیه یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:30 ق.ظ

خانم ها چون انعطاف پذیریشون 10 برابر اقایون بیشتره تو همه ورزش ها موفق ترن حتی شکست جنس مخالف

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد