ورزش در گروه های سنی و جنسی مشخص

شباهت های میان زنان و مردان کم نبوده و تفاوت های مشاهده شده نیز با بزرگی جثه آقایان مرتبط است چرا که پس از تعدیل این گزینه ، تفاوت ها نیز کمتر می شوند،به طور کلی این تفاوت ها را می توان از چهار منظر مورد بررسی قرار داد( ساختار اسکلتی ،ترکیب بدنی،فیزیولوژی و اثرات تمرینات ورزشی). 

 تفاوت های اسکلتی  

پیش از بلوغ تفاوت های قابل مشاهده میان دختران و پسران بسیار اندک بوده، دختران کمی زودتر از پسران به سن بلوغ می رسند(13-9 در مقایسه با 14- 10).رشد استخوانی نیز به همین شکل در دختران کمی زودتر از پسران اتفاق می افتد.جهش رشدی در دختران در حوالی 11 سالگی و در پسران در حدود دو سال دیرتر(13 سالگی) رخ می دهد.سرعت رشد قد در دختران معمولا با شروع عادت ماهیانه (14- 12 سالگی) کاهش یافته، پس از این رویداد حداکثر 5 سانتیمتر بر قد آنها افزوده می شود و دختران حداکثر قد خود را در سن 17-16 سالگی خواهند داشت.

.پسران جهش رشدی خود را بین 15-12 سالگی تجربه کرده، سیر آن تا 21-20 سالگی متوقف نمی شود.روند افزایش وزن نیز همانند رشد قد است.کسب حداکثر توده استخوانی با حدود یک سال تاخیر نسبت به حداکثر رشد طولی آن رخ می دهد. این تاخیر باعث می شود در خلال جهش رشدی، ضعفی نسبی در استحکام استخوانی ایجاد شود(خطر بروز شکستگی ).قد کوتاهتر زنان(عموما) و پهنای بیشتر لگن در ایشان موجب پایین تر قرار گرفتن مرکز ثقل و در نتیجه ثبات بیشتر آنان می شود که این امر باعث افزایش تعادل در زنان می شود(موفقیت بیشتر در رشته های ورزشی که این فاکتوردر آنها مهم است).  

 ترکیب بدنی  

درصد چربی بدن در بانوان 26% در مقایسه با 14% چربی بدن آقایان است. توزیع چربی زیر پوستی در بانوان در محل لگن و ران است، در حالی که در مردان بیشتر شکم و قسمت فوقانی تنه را شامل می شود.

 تفاوت های فیزیولوژیک 

از منظر سیستم قلبی- عروقی، در زنان اندازه قلب کوچکتر بوده، باعث کاهش برون ده قلبی می شود که در نتیجه افزایش جبرانی (5 ضربه) تعداد ضربان قلب را درپی دارد.اندازه کوچکتر قفسه سینه، حجم باقیمانده تنفسی کمتر و ظرفیت کمتر ریه ها دربانوان،همگی منجربه کاهشvo2max  در آنان می شود که با در نظر گرفتن جثه مردان، این تفاوت به 20درصد می رسد.

 اثرات تمرینات ورزشی 

اثرات تمرینات قدرتی در زنان به علت عدم افزایش توده عضلانی محدود است و در شرایط تمرینی یکسان، زنان به 3/2 اثرات تمرینی در مقایسه با مردان می رسند.در مورد تمرینات استقامتی  نیززنان به اثراتی به میزان 15-5درصد کمتر نسبت به آقایان دست می یابند(vo2max   پایین تر نسبت به مردان)

نظرات 2 + ارسال نظر
پارسا سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 04:56 ب.ظ http://sport13.persianblog.ir

سلام خانم وبلاگ نویس و ورزش فراری !
بنظرم وقتشه قالب وبلاگتو یکم عوض کنی و یه دستی بهش بکشی و تبادل لینکتو بالا ببری و یکم از عکس و تصاویر ورزشی بیشتر استفاده کنی و زنان موفق ورزشکار رو تو وبلاگت معرفی کنی ...
نظر دیگری ندارم

راه حق شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:14 ب.ظ http://modather.mihanblog.com

سلام خیلی خوبه که زنها ورزش کنند تفریح کنند وحتی به مراحل بالا برسنداما با حفظ شوون دینی متاسفانه حتی توی کشورمون میبینیم که دخترها با یک استاد مرد ساعتها دم خور هستند واقعا چه اشکالی داره زنها همه کاراشون رو خودشون انجام بدهند خودشون ورزشکار ومربی وپزشک وهوادار ومسئول امور مربوط به خودشون باشند وهیچ مردی دخالت نکنه مثلا سالن های اختصاصی زنان بزنن واز مستخدم تا به بالا خود زنها کاراش روانجام بدند. حتی توی عرصه بین اللملی والمپیک هم میشه این تز رو داد چرا همیشه ما شبیه اونها بشیم وخواسته های اونا رو برآورده کنیم چرا توی المپیک تماشاچیان رو جدا نمیکنند یا چرا برای داوری معمولا از مردها استفاده میکنند یا از پزشک مرد برای مداوا!!! اما توی مسابقات مردها همه مرد هستند واجالتا فقط برای اینکه عریضه خالی نباشه دست آخر چند تا زن بزک کرده میارن که هدایای مردها رو بدن واقعا این چه دیدی به زن جزء استفاده ابزاری. تمام این حرفایی که زدم اجرایی واگه واقعا دنبال حقوق بشر هستند باید به عقاید وادیان ورزشکارا احترام بذارن واجازه بدن یک زن مسلمان توی یک فضای زنانه بدون دقدقه فعالیت کنه. از اینکه طولانی شد عذر میخوام.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد