X
تبلیغات
رایتل
قالب وبلاگ
زنان ورزشکار
 

شباهت های میان زنان و مردان کم نبوده و تفاوت های مشاهده شده نیز با بزرگی جثه آقایان مرتبط است چرا که پس از تعدیل این گزینه ، تفاوت ها نیز کمتر می شوند،به طور کلی این تفاوت ها را می توان از چهار منظر مورد بررسی قرار داد( ساختار اسکلتی ،ترکیب بدنی،فیزیولوژی و اثرات تمرینات ورزشی). 

 تفاوت های اسکلتی  

پیش از بلوغ تفاوت های قابل مشاهده میان دختران و پسران بسیار اندک بوده، دختران کمی زودتر از پسران به سن بلوغ می رسند(13-9 در مقایسه با 14- 10).رشد استخوانی نیز به همین شکل در دختران کمی زودتر از پسران اتفاق می افتد.جهش رشدی در دختران در حوالی 11 سالگی و در پسران در حدود دو سال دیرتر(13 سالگی) رخ می دهد.سرعت رشد قد در دختران معمولا با شروع عادت ماهیانه (14- 12 سالگی) کاهش یافته، پس از این رویداد حداکثر 5 سانتیمتر بر قد آنها افزوده می شود و دختران حداکثر قد خود را در سن 17-16 سالگی خواهند داشت.

.پسران جهش رشدی خود را بین 15-12 سالگی تجربه کرده، سیر آن تا 21-20 سالگی متوقف نمی شود.روند افزایش وزن نیز همانند رشد قد است.کسب حداکثر توده استخوانی با حدود یک سال تاخیر نسبت به حداکثر رشد طولی آن رخ می دهد. این تاخیر باعث می شود در خلال جهش رشدی، ضعفی نسبی در استحکام استخوانی ایجاد شود(خطر بروز شکستگی ).قد کوتاهتر زنان(عموما) و پهنای بیشتر لگن در ایشان موجب پایین تر قرار گرفتن مرکز ثقل و در نتیجه ثبات بیشتر آنان می شود که این امر باعث افزایش تعادل در زنان می شود(موفقیت بیشتر در رشته های ورزشی که این فاکتوردر آنها مهم است).  

 ترکیب بدنی  

درصد چربی بدن در بانوان 26% در مقایسه با 14% چربی بدن آقایان است. توزیع چربی زیر پوستی در بانوان در محل لگن و ران است، در حالی که در مردان بیشتر شکم و قسمت فوقانی تنه را شامل می شود.

 تفاوت های فیزیولوژیک 

از منظر سیستم قلبی- عروقی، در زنان اندازه قلب کوچکتر بوده، باعث کاهش برون ده قلبی می شود که در نتیجه افزایش جبرانی (5 ضربه) تعداد ضربان قلب را درپی دارد.اندازه کوچکتر قفسه سینه، حجم باقیمانده تنفسی کمتر و ظرفیت کمتر ریه ها دربانوان،همگی منجربه کاهشvo2max  در آنان می شود که با در نظر گرفتن جثه مردان، این تفاوت به 20درصد می رسد.

 اثرات تمرینات ورزشی 

اثرات تمرینات قدرتی در زنان به علت عدم افزایش توده عضلانی محدود است و در شرایط تمرینی یکسان، زنان به 3/2 اثرات تمرینی در مقایسه با مردان می رسند.در مورد تمرینات استقامتی  نیززنان به اثراتی به میزان 15-5درصد کمتر نسبت به آقایان دست می یابند(vo2max   پایین تر نسبت به مردان)

[ شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ] [ 04:16 ب.ظ ] [ بهاره شجاعی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

آمار سایت
<