اثرات سیکل قاعدگی زنان بر عملکرد ورزشی

یک سیکل طبیعی که به طور معمول بین 35-23 روز به طول می انجامد، به دو فاز فولیکولار و لوتئال تقسیم می شود.

علیرغم اینکه برخی تحقیقات( که البته به دلیل متدولوژی خاص خود، فاقد اعتبار لازم هستند)، عملکرد ورزشی در زنان را به صورت منفی متاثر از این دوران می دانند، پژوهش های انجام شده و معتبردر سالیان اخیر، نتوانستند این تاثیرپذیری را ثابت کنند.

تنها در یکی از این مطالعات بیان شده که چنانچه ورزشکاری در فاز لوتئال باشد و در شرایط آب و هوایی گرم به فعالیت استقامتی بپردازد، ممکن است دچار افت عملکرد شود.

در مورد سندرم پیش از قاعدگی که به علت احتباس مایعات اتفاق می افتد( که ورزش یکی از راه های درمانی آن عنوان می شود،) نیزمیتوان از دیورتیک ها استفاده نمود که البته این روش درمانی در مورد بانوان ورزشکار با توجه به ماهیت دوپینگی بودن دیورتیک ها توصیهنمی شود.می توان از داروهای جایگزین مانند:SSRI ،ایزوفلاوونات و یا OCP با دوز پایین استفاده نمود. 

مهم در این رابطه این است که بسیاری از بانوان تمایل دارند که در خلال انجام فعالیت های ورزشی، با دوران سیکل قاعدگی خود مواجه نباشند.صرفنظر از درست یا نادرست بودن این باور، چنانچه ورزشکاری بخواهد در این شرایط قرار نگیرد، باید توجه داشته باشد:

-     بهتراست این اقدام برای رویدادهای مهم صورت گیرد.

-     بهترین روش استفاده ازOCP است.

-      این دارو باید به گونه ای تجویز شود که 10 روز پیش از شروع مسابقه قطع گردد.

را می توان از سن 16 سالگی و یا در دختر خانمی که سه سیکل را پشت سر گذاشته است، تجویز نمود. اخذ شرح حال دقیق شخصی و خانوادگی با تمرکز ویژه بر روی مشکلات قلبی-عروقی و اندازه گیری فشار خون بسیار مهم است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد