سلامت استخوان زنان ورزشکار جوان ...

سلامت استخوان زنان ورزشکار جوانی که دچار قطع قاعدگی شده اند احتمالا در خطر است:

محققان دریافتند در بین ‪ ۵۷‬دختر نوجوان ورزشکار و غیر ورزشکار، در ورزشکارانی که دچار قطع قاعدگی شده اند،تراکم استخوان کمتر از افراد غیر ورزشکار است.

این یافته اهمیت تغذیه مناسب در دختران ‪۱۲‬تا‪ ۱۸‬ساله ورزشکار را تایید می کند.
اعتقاد بر آن است که عدم مصرف کالری مناسب و چربی کم بدن، علت اولیه در قاعده نشدن و یا نبود دوره‌های قاعدگی در زنان ورزشکار است.
دکتر مادهوسمیتا میسرا مجری این تحقیقات از بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید قطع قاعدگی نشان می‌دهد که بدن میزان هورمون لازم را برای بهینه‌سازی تراکم استخوان ندارد.
این امر به کاهش میزان انباشت تراکم استخوان در سنی منجر می‌شود که تراکم استخوان باید به بالاترین میزان خود برسد.

میسرا و همکارانش برای این تحقیقات تراکم استخوان و ترکیبات بدنی دو گروه ورزشکار ‪ ۱۲‬تا ‪ ۱۸‬ساله را که اغلب آنها دونده بودند با یک گروه غیر ورزشکار همسال مورد بررسی قرار دارند.
قاعدگی ‪ ۲۱‬درصد از ورزشکاران قطع شده بود در حالی که ‪ ۱۸‬تن از این ورزشکاران و نیز ‪ ۱۸‬غیرورزشکار قاعدگی منظم داشتند.
این گروه تحقیقاتی با مقایسه غیر ورزشکاران و ورزشکارانی که قاعدگی داشتند دریافت تراکم استخوان در در ورزشکارانی که دوره عادت ماهانه نداشتند کمتر بود.
علاوه بر این در ‪ ۳۸‬درصد ورزشکارانی که قاعدگی نداشتند، تراکم استخوان در ناحیه ستون فقرات کم بود در حالی که این میزان در دو گروه دیگر از حدود ‪۱۱‬درصد تجاوز نمی‌کرد.
محققان می‌گویند برای مشاهده اینکه چگونه قاعدگی ورزشکاران سلامت استخوانهای آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد باید تحقیقات بیشتری انجام شود یافته‌های جدید بر اهمیت بهینه‌سازی وضعیت تغذیه و قاعدگی در ورزشکاران تاکید دارد.
تیم تحقیقاتی به رهبری میسرا در گزارش خود نوشت حفظ دوره قاعدگی برای همه ورزشکاران زن بسیار مهم است اما موضوع برای ورزشکاران نوجوان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

pezeshk . us

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد