X
تبلیغات
رایتل
قالب وبلاگ
زنان ورزشکار
 

 

با آنکه آمار، حاکی از طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان است (زنان73 سال و مردان 70 سال)، ولی کیفیت زندگی آنان با مشکل همراه است، چرا که زنان به نسبت، بیش از مردان دچار عوارض حاد، شرایط مزمن و معلولیت‌های طولانی مدت و کوتاه مدت می‌شوند.
براساس یافته‌های اولیه از تحقیق سازمان بهداشت جهانی، زندگی بی‌تحرک یکی از 10 علت عمده مرگ و میر در جهان است و عدم فعالیت بدنی باعث افزایش مرگ و میر، ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و چاقی می‌شود.

میزان بی‌تحرکی در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بالاست، در کشورهای توسعه یافته بیش از نیمی از بالغین به اندازه کافی تحرک ندارند، این مساله در شهرهای بزرگ کشورهای در حال توسعه هم که به سرعت رشد می‌کنند، مشکل عمده‌تری است زیرا حتی در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه وقت‌گذرانی غیرفعال مثل تماشای تلویزیون در حال افزایش است.
نتیجه این تغییرات در زندگی افزایش میزان چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی است،  فعالیت بدنی منظم می‌تواند سلامت زنان را بهبود ببخشد و از بیماری‌ها و ناتوانی‌های مرتبط با بی‌تحرکی پیشگیری کند.  

حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی در پنج روز هفته خطر بیماری‌های مرتبط با بی‌تحرکی را کاهش می‌دهد، به طور مثال پیاده‌روی سریع برای به دست آوردن بسیاری از این اثرات کافی است، اگر چه با افزایش سطح فعالیت، فواید آن نیز افزایش می‌یابد.
فعالیت بدنی منظم مفید است. این کار خطر مرگ و میر قبل از بلوغ و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی را کاهش می‌دهد، در حالی که بیماری‌های قلبی و سکته مغزی یک سوم تمام مرگ‌های زنان در جهان و نیمی از مرگ‌های زنان در 50 سالگی و بالاتر را در کشورهای در حال توسعه به خود اختصاص داده است.
فعالیت بدنی منظم خطر ایجاد بیماری‌های قلبی و سرطان روده‌ها را 50 درصد، خطر ابتلای به دیابت نوع 2 را 50 درصد و همچنین احتمال ابتلای به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.
این کار همچنین به پیشگیری یا کاهش پوکی استخوان کمک می‌کند، خطر شکستگی لگن را تا 50 درصد در زنان کاهش می‌دهد، باعث ترفیع سلامت روحی و روانی می‌شود، اضطراب، استرس و احساس افسردگی و تنهایی را نیز کاهش داده و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد، علاوه بر این کمک می‌کند تا از عادات خطرناک مثل مصرف سیگار و سوء استفاده از مواد مخدر و رژیم غذایی بد و خشونت جلوگیری شود.
یکی دیگر از فواید فعالیت بدنی منظم این است که خطر چاقی را 50 درصد نسبت به افراد بی‌تحرک کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا استخوان‌ها، عضلات و مفاصل سالمی داشته باشیم همچنین به درمان حالت‌های دردناک مثل کمردرد و زانودرد کمک می‌کند. 

[ سه‌شنبه 6 دی‌ماه سال 1390 ] [ 08:57 ب.ظ ] [ بهاره شجاعی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

آمار سایت
<