آیا فوتبال زنان به خوبی فوتبال مردان هست؟

 

بسیاری از فوتبالیست ها و فوتبال دوستان بر این باورند که این رشته ورزشی، از رشد قابل ملاحظه ای در بین زنان برخوردار بوده و همواره در بین دیگر رشته ها، موفق تر و پرنگ تر ظاهر شده است که البته تاحدی این موفقیت ها را مرهون تلاشها و پشتیبانی انجمنهای فوتبال است. بااین حال، همه متفق القول هستند که هنوز مشکلات فراوانی وجود دارد و علاوه بر عدم پوشش رسانه ای چه در تلویزیون و چه در روزنامه ها، به فقدان ساختاری هرمی شکل و لیگ حرفه ای فوتبال زنان اشاره می شود.

برخی علل پیشرفت فوتبال زنان آمریکا را فقدان تفکر سنتی و احساسات به جا مانده از تاریخ این رشته ورزشی می دانند؛ تفکری که همواره فوتبال را ورزشی مردانه و غیرزنانه خوانده و آن را رشته ای نامتناسب برای زنان برمی شمارد و مانعی بس بزرگ بوده که رشد و پیشرفت را با دشواری ها و مشکلات فراوان همراه ساخته است. 

فیونا نیکولز، که مربی فوتبالیست جوان و برجسته ای چون لارا اسکمیدِ ۱۷ ساله، عضو باشگاه کسل برومویچ در برمنگهام انگلیس بوده، موضوع یا مشکل زنانگی فوتبالیست های زن را چنین عنوان می کند:" دختران، متفاوت از پسران به فوتبال علاقه مند شده و آن را انتخاب می کنند. همچنین نیازهای آنها نیز متفاوت است. فرصت بیشتری را نیاز دارند تا به این رشته عادت کرده و به سطح قابل قبولی از آمادگی برسند و برخی از آنها دوست ندارند به تعریق بیفتند یا زخمی شوند. اما با این حال، به همان اندازه پسران، از استعداد و نیزموفقیت برخوردار هستند. آنها مدیریت و قوانین را یاد می گیرند، تمرین می کنند و مهارت های فردی و تیمی را فرا می گیرند و این چیزیست که استعدادهای نهان و نیروی بالقوه شان را نیز پرورش داده و دراین عرصه، آنها را به موفقیتی برابر با مردان می رساند."

 

بهتر نه، بلکه متفاوت 

باتمام این اوصاف، یک سوال باقی می ماند که آیا فوتبال زنان به خوبی فوتبال مردان هست؟

بسیاری باقطعیت صحت چنین موضوعی را رد می کنند و برخی از آنها بر این باور اند که ابداً چنین نیست و عده ای دیگر نیز معتقدند، مهم نیست که فوتبال زنان چگونه بوده و هست، به هرحال آنها نمی توانند با مردان رقابت کنند.

به همین منظور، بهتر است به برخی مطالعات در زمینه حضور و مشارکت زنان در فوتبال، که توسط جو ولفورد، محقق موسسه ورزش جوانان و نیز دانشگاه لوگ برو، بهمراه برخی از همکاران او در این دانشگاه، بعمل آمده، اشاره ای داشته باشیم.

آنها دریافته اند که مشکل اصلی در این مسئله، این دیدگاه است که فوتبال، زمانی خوب و دیدنی و جذاب است که توسط فوتبالیست های مرد بازی شود و دختران و زنان تنها می توانند به عنوان تماشاچی حضور یابند و بسیاری دیگر از تفکرات سنتی دیگر که گفتن آنها، تکرار مکررات است. این محققان، براین باورند که فوتبال زنان، با وجود چنین تفکراتی که سابقه ای طولانی دارند و گهگاه همچنان پررنگ و پابرجاست، همچنان موانع زیادی بر سر راه خود داشته و می باید با تمام قوا حرکت کند تا جایگاه خود را به عنوان موضوعی مهم و قابل بحث، به اثبات برساند.

بنا به عقیده جو ولفورد و همکارانش در این پروژه تحقیقاتی، فوتبال مردان، حقیقتاً بهتر از فوتبال زنان نیست، ایندو تنها با یکدیگر متفاوت هستند؛ مردان از قدرت جسمانی بیشتری برخوردار بوده و می توانند شوت های بلند تری داشته باشند، درحالیکه زنان در حرکت در طول و حرکات زمینی، بهتر ظاهر می شوند؛ همچنین انها، دیگر تفاوت آشکار فوتبال زنان و مردان را نبود شیرجه های و حمله های ناگهانی می دانند که به نوعی قابل تحسین بوده و بر ظرافت بازی می افزاید؛ تفاوتی که بین تنیس زنان و مردان نیز بسیار دیده می شود.  

 

 

http://www.shirzanan.net/

نظرات 5 + ارسال نظر
golii شنبه 26 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 09:34 ق.ظ

خیلی هم بهتر از مرداست.
تبریک میگم بهت وبلاگت تو همایش تربیت بدنی وبلاگ برتر شد آبجی جونم

علی شنبه 26 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 09:56 ق.ظ

زنها اصلا فوتبال بلد نیستن!!!!!!

بابک شنبه 26 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 04:56 ب.ظ http://g0d.blogsky.com

هیچکدومشون

بهنام پارسا یکشنبه 27 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 03:40 ق.ظ http://sport13.persianblog.ir

اول از همه تبریک . ایشاا... این جایزه انگیزه هاتو چندین برابر کنه.
دوم سلام . خوبید ؟
سوم لینک شدین
چارم ...روزگارت شیرین / شادیهایت افزون باد

امیر پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 07:38 ب.ظ

شما پیش خودتون از این مقایسه چی فکر کردین ؟ آیا میدونید که تیم بانوان استقلال با تیم نوجوانان زیر ۱۶ سال استقلال بازی کرد و ۷ - ۰ باخت ؟ آیا میدونید تیم مردان بوکاجونیورز و زنان سانتوز در دیدار سال ۲۰۰۹ چند چند شدند ؟ ۱۲ - ۱ تیم مردان بوکا برد. مثلا کدوم بازیکن زن مثل مارادونا ، پله ، کریس رونالدو یا مسی در فوتبال وجو داشت ؟ فوتبال زنان قابل احترامه ولی نه در حد مقایسه با سرورانشان . لطفا جوابتان را به ایمیلم ارسال کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد