افزایش مصرف داروهای دوپینگی در زنان

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با هشدار نسبت به افزایش مصرف «آنابولیک استروییدها» (نوعی از داروهای دوپینگ و نیروزا) اظهار کرد: مصرف این داورها با هدف چربی‌سوزی و لاغری در زنان بالا رفته است. دکتر مسعود حاجی‌رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، در این باره توضیح داد: زنان در برابر مصرف این مواد نسبت به مردان بسیار آسیب‌پذیرتر هستند، از این رو تنگی نفس، لرز و افزایش غیرعادی میل جنسی در اوایل مصرف که مشابه بروز این ویژگی‌ در اولین مراحل استعمال مواد مخدر است. و بعد از آن به شدت کاهش می‌یابد، از جمله عوارض مصرف «آنابولیک استروئیدها» یا داروهای دوپینگی و نیروزاست.

وی گفت: نمونه بارز بروز این عوارض در خانمی به نام «تامارا پرس»، دارنده مدال طلا در چهار المپیک پی در پی در رشته پرتاب دیسک است که هم‌اکنون کسی نمی‌داند که زن است یا مرد و در حال حاضر نیز در نهایت بدبختی و بیماری زندگی می‌کند!   

وی در ادامه به انجام یک پژوهش در زمینه ارزیابی جمعی از ورزشکاران در سطح قهرمانی که مبتلا به دوپینگ بودند، به مدت ۳۰ سال نیز اشاره کرد و یادآورشد: از این تعداد ۱۴ مورد سرطان بدخیم کبد، ۱۴ مورد عوارض بسیار شدید، یک مورد سرطان پروستات، ۲۱ مورد پرخونی حفره‌های کبد و در همه نمونه‌ها تاسی سر، افسردگی، ‌اختلالات شخصیتی و اضطراب شدید گزارش شد.

این کارشناس حوزه اعتیاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به شیوع مصرف داروهای محرک یا استیمولنت‌ها از جمله اکستازی، احساس برانگیختگی و هوشیاری کاذب را از عمده عوارض مصرف این داروها ذکر کرد.

او در این باره تصریح کرد: متاسفانه مصرف این داروها در دختران نیز به دلیل ضداشتها بودن به شدت در حال رشد است و این داروها اگر چه ابتدا موجب احساس قدرت و انرژی می‌شوند، اما بعد جای خود را به احساس بدبختی و وابستگی شدید می‌دهند.

حاجی‌رسولی در عین حال، سوءظن و بدبینی شدید، اسکیزوفرنی، هذیان، ضعف سیستم دفاعی بدن و جلو افتادن بروز بسیاری از بیماری‌ها را از جمله عوارض مصرف داروهای محرک و مواد مخدر شیمیایی که ریشه اصلی آن‌ها «افدرین» و «آمفتامین» است، برشمرد.  

                                     

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهری سه‌شنبه 22 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 11:39 ب.ظ http://kamanevarzesh.blogfa.com

راست میگی شایعه نباشه شایدهم خانم ها نخواستند از آقایون بخصوص وزنه بردارها عقب بمونند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد