زنان سالمند در آب ورزش کنند

 

فعالیت بدنی در آب با افزایش تعادل خطر افتادن سالمندان را کاهش می دهد.
به گزارش ایسنا، فاطمه علیرضایی کارشناس ارشد بیومکانیک ورزش و حیدر صادقی، دانشیار دانشگاه تربیت معلم در تحقیق خود تاثیر یک دوره تمرینی ورزش در آب را بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند مورد بررسی قرار دادند.
در این تحقیق آمده است: با پیشرفت بهداشت و مراقبت های پیشگیرانه و کنترل بیماری های واگیردار، طول عمر انسان افزایش پیدا کرده است و شمار سالمندان در کشورهای پیشرفته و نیز در حال توسعه به شدت افزایش یافته است. در ایران نیز بر اساس آخرین آمارها، هم اکنون %7 جمعیت کشور را قشر سالمند تشکیل می دهند. ظرف بیست سال آینده نیز این درصد از دو برابر فراتر خواهد رفت و در سی یا چهل سال آینده ایران یک جامعه با اکثریت سالمند خواهد شد.
آنچه مسلم است با افزایش سن خطر بیماری های حاد و مزمن افزایش یافته و توانایی های عملکردی افراد و نیز قدرت حواس و ادراک آنها کاهش می یابد. یکی از مشکلات جسمانی شایع در بین سالمندان که متعاقب برخی بیماری ها یا در اثر فرایند سالمندی رخ می دهد زمین خوردن است که در بسیاری مواقع نقصان تعادل به عنوان یکی از علل اصلی زمین خوردن به شمار می رود. 


با افزایش سن عملکرد حسی و قدرت عضلانی کاهش می یابد. استراتژی های معمول جهت بهبود تعادل و تحرک افراد سالمند استفاده از وسایل کمکی نظیر عصا و واکر و برنامه های تمرینی است.
30 زن سالمند در رده سنی 55-70 سال از کانون های جهاندیدگان سطح تهران، به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند.
دوره تمرینی به مدت شش هفته، سه جلسه یک ساعته در هفته برای گروه تجربی برگزار گردید. هر جلسه تمرینی شامل 15 دقیقه گرم کردن، 30 دقیقه تمرین و 15 دقیقه بازگشت به حال اولیه بود.
یافته های این مطالعه اهمیت فعالیت جسمانی در آب را در بهبود تعادل افرادی که سابقه فعالیت منظم ورزشی ندارند تایید می کند. نتایج این تحقیق نشان داد که تمرینات ترکیبی با تاکید بر تمرین چندین حس درگیر در تعادل می تواند در بهبود تعادل موثرتر از تمریناتی باشد که صرفا تعادلی، انعطاف پذیری، هوازی و غیره هستند. همچنین ممکن است تمرینات چند حسی که حواس درگیر در تعادل را در شرایط سطح اتکا پایدار و ناپایدار دستکاری می کند، وسیله موثری جهت بهبود تعادل افراد سالمند باشد. در این میان استفاده از ورزش در آب به علت ماهیت کم خطر، به عنوان یک محیط بر هم زننده تعادل، با فراهم نمودن شرایطی برای به چالش کشیدن سیستم تعادلی، می تواند شیوه موثری در بهبود تعادل و متعاقب آن پیشگیری از افتادن در میان سالمندان باشد. بنابراین می توان ورزش در آب را به عنوان یک شیوه تمرینی جهت بهبود تعادل پویا و نیز بهبود نوسانات قامتی به ویژه در جهت جانبی داخلی برای زنان سالمند بدون سابقه ورزش منظم توصیه کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد