خانم های ورزشکار را از روی انگشتانشان بشناسید

 طول انگشتان دست با خصوصیات دیگر فیزیولوژیک بدن در ارتباط است

نتایج این مطالعات دانشمندان انگلیسی در مجله <طب ورزشی> در این کشور به چاپ رسیده است و به نظر می‌رسد این یافته برای بسیاری از بانوان، به ویژه بانوان علاقمند به ورزش بسیار هیجان‌انگیز است.

محققان کالج سلطنتی لندن بر این باورند که طول انگشت انگشتر بانوان نشان‌دهنده استعداد آنها در آموختن مهارت‌های ورزشی است.

در این مطالعه گسترده، 607 زن 25 تا 79 ساله انگلیسی مورد مطالعه قرار گرفتند و اطلاعات مربوط به توانایی‌های ورزشی آنان در طول عمرشان جمع‌آوری شد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد خانم‌هایی که انگشت انگشترشان کشیده‌تر از انگشت اشاره آنهاست، مهارت و توانایی بیشتری در دویدن و ورزش‌هایی مانند فوتبال و تنیس دارند. این در حالی است که طول این انگشت در اکثر بانوان مساوی یا کوتاه‌تر از انگشت اشاره است ولی طول این انگشت معمولا در آقایان بیش از انگشت اشاره است.

 

در آینده شاید بتوان از این شاخص برای ارزیابی و انتخاب ورزشکاران پیش از رقابت‌ها، به عنوان معیاری برای گزینش ورزشکاران استفاده کرد.

این در حالی است که برخی متخصصان رشته‌های ورزشی با نتایج این مطالعه موافق نیستند و با شک به این یافته محققان نگاه می‌کنند. پروفسور <تیم اسپکتور> سرپرست این مطالعه در کالج سلطنتی لندن در این باره می‌گوید: <هنوز خیلی زود است که بتوان درباره وجود چنین رابطه‌ای نظر قطعی داد.> به علاوه نتایج مطالعات قبلی نشان داده بود که طول انگشتان دست با خصوصیات دیگر فیزیولوژیک بدن در ارتباط است. به عنوان مثال بانوانی که سطح هورمون تستوسترون در رحمشان بیش از دیگران است، نوزادان دختری با انگشتان کشیده‌تر به دنیا می‌آورند. جالب‌تر اینکه مطالعات متفاوتی ثابت کرده‌اند که دوقلوهایی که به صورت ارثی طول انگشتان دستشان بلندتر بوده است، و پدر و مادر ورزشکاری داشته‌اند، ورزشکاران بهتری نسبت به دیگران بوده‌اند.

این محققان اعتقاد دارند که طول انگشتان، 70 درصد تحت اثر عوامل ژنی و وراثتی و به میزان اندکی تحت تاثیر محیط و شرایط رشد و نمو جنین در رحم‌ مادر است. بنابراین نقش اصلی را  در تعیین طول انگشتان، ژن‌ها بر عهده دارند.

با این حال هنوز ژن خاص مسوول تعیین طول انگشتان، مشخص و شناسایی نشده است و به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از ژن‌های متفاوت این نقش را بر عهده دارند.

آقایان فراموش نشده‌اند

تا به حال هر چه گفتیم مربوط به خانم‌ها بود ولی محققان آقایان را نیز از یاد نبرده‌اند. پیش از اینکه این مطالعات بر روی بانوان انجام شود، رابطه بین طول انگشتان و مهارت‌های ورزشی در آقایان مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته بود. به عنوان مثال مقاله‌ای در سال 2001 در انگلستان به چاپ رسید که دانشمندان با مقایسه طول انگشتان 304 فوتبالیست حرفه‌ای با افراد عادی، به این مطلب پی برده بودند که طول انگشت انگشتر به طول انگشت اشاره در ورزشکاران به مراتب از متوسط طبیعی افراد جامعه بیشتر است.

به‌علاوه مطالعات دیگری ارتباط بین توانایی جنسی مردان، قدرت عضلانی و بیماری‌های خاصی در آقایان را با طول انگشتان به اثبات رسانده‌اند.

اشعه ایکس در دستان شما

در این مطالعه از607  خانم دوقلو دعوت به همکاری شد. بیشترین این خانم‌ها راست دست بودند و به طور متوسط 53 سال سن داشتند. سپس از دست راست و چپ این خانم‌ها عکس رادیوگرافی با استفاده از اشعه ایکس تهیه شد. اندازه‌گیری طول دقیق انگشتان دست از روی رادیوگرافی بسیار آسان‌تر از اندازه‌گیری عادی طول انگشتان بود.

در این مرحله طول انگشت انگشتر و طول انگشت اشاره هر یک از این خانم‌ها، از روی کلیشه رادیوگرافی اندازه‌گیری شد و نسبت بین طول این دو انگشت با یک تقسیم ساده به دست آمد و به عنوان یک شاخص در نظر گرفته شد. در طی انجام این مراحل با هر یک از این بانوان مصاحبه‌ای انجام شد و درباره مهارت‌ها و موفقیت‌های ورزشی‌شان از سن 11 سالگی تاکنون در مدرسه و دانشگاه و بعد از آن پرسش‌هایی مطرح گردید تا مشخص شود این بانوان در طول زندگی خود تا چه اندازه در مسابقات ورزشی و یادگیری مهارت‌های ورزشی موفق بوده‌اند.

در نهایت مشخص شد که بانوانی که در طول زندگی ورزشکارانی موفق بودند، انگشتان بلندتری نسبت به سایرین داشته‌اند.

در عین حال این خانم‌ها شناگران، تنیس‌بازان و دوندگان ماهری بودند و برخی از آنها در مسابقات دوچرخه‌سواری بسیار موفق بوده و توانایی داشتند در مسافت‌های طولانی رکاب بزنند. بنابراین طول انگشتان با مهارت‌های ورزشی ویژه‌ای نیز در ارتباط است. این محققان بر این باورند که طول انگشتان و نسبت بین آنها درطول رشد و نمو جنین درون رحم تعیین می‌شود و به صورت مشخصی تحت اثر هورمون‌های جنسی موجود در رحم قرار می‌گیرد. این در حالی است که مطالعات دیگر نشان می‌دهند، طول انگشتان مانند دیگر خصوصیاتی قامتی بیشتر تحت اثر عوامل ژنتیکی و ژن‌ها است تا محیط رشد و نمو جنین.

نظرات 1 + ارسال نظر
سارا سه‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:43 ب.ظ

جالب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد