۸ عامل تهدید کننده سلامت زنان

آیا واقعاً مى دانید چه چیزهایى تندرستى تان را تهدید مى کنند؟  

بیمارى هاى قلبى
بسیارى از خانم ها حقیقتاً از شنیدن این خبر تعجب مى کنند. خانم ها، عموماً، سرطان پستان را تهدید شماره یک مى دانند، حال آن که بیمارى هاى قلبى بیشتر از مجموع همه سرطان ها انسان ها را - مرد و زن- مى کشند. امروز، در ایالات متحده، بیمارى هاى قلبى سالانه مسئول مرگ حدود ۴۸۹ هزار نفر است. این تصور رایج که بیمارى هاى قلبى عمدتاً به مردان مربوط مى شوند ، افسانه خطرناکى بیش نیست. در واقع همه ساله در ایالات متحده زنان بیشتر از مردان در نتیجه بیمارى هاى قلبى فوت مى کنند. لیکن به گفته انجمن قلب آمریکا تنها ۱۳ درصد خانم ها بر این واقعیت وقوف دارند که بیمارى هاى قلبى خطر بزرگى براى سلامتى شان محسوب مى شود. و خبر خوب این که بیمارى هاى قلبى از جمله مسائل بهداشتى قابل پیشگیرى اند و از این لحاظ در صدر بیشتر بیمارى هاى تهدیدکننده سلامتى خانم ها قرار دارند. خودتان باید این آگاهى و توانایى را داشته باشید که تا جایى که مى توانید از شدت این خطر بکاهید:
از کشیدن سیگار و مصرف الکل فراوان خوددارى کنید.
از رژیم غذایى شامل میوه جات و سبزیجات زیاد و فرآورده هاى غلات کامل استفاده کنید.
بصورت منظم ورزش کنید.
مشکلات بهداشتى - مانند فشار خون بالا، بیمارى دیابت و کلسترول بالا- را که ممکن است فشار اضافى بر روى قلب تان آورند کنترل یا درمان کنید.اگر در معرض خطر ابتلا به بیمارى هاى قلبى قرار دارید، ممکن است پزشک مصرف روزانه آسپیرین را به شما توصیه کند.

سرطان
خیلى ها اعتقاد دارند سرطان دشمن شماره یک سلامتى خانم هاست، ولى شاید اگر بدانید چه سرطان هایى بیشتر خانم ها را از پاى درمى آورند، شگفت زده شوید. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا بیشترین سرطانى که جان زنان را مى گیرد، سرطان ریه  است. براساس گزارشات موجود در سال ۲۰۰۵ بیش از ۷۳ هزار زن در ایالات متحده در نتیجه سرطان ریه درگذشتند که ۹۰ درصد این مرگ ومیرها با کشیدن سیگار ارتباط داشتند.سرطان پستان، از این نظر، جایگاه دوم را دارد و بر طبق گزارشات در سال ۲۰۰۵ بیش از ۲۱۱ هزار زن در این کشور دچار سرطان پستان شدند. بنا بر اعلام انجمن سرطان آمریکا سالانه ۴۰ هزار زن در نتیجه سرطان پستان فوت مى کنند. سومین علت عمده مرگ هاى ناشى از سرطان در ایالات متحده، سرطان هاى روده بزرگ و رکتوم هستند. سرطان روده بزرگ و رکتوم را نیز همچون بیمارى هاى قلبى، عموماً به اشتباه بیمارى مردان مى پندارند، حال آن که سالانه شمار زیادى از خانم ها در پى ابتلا به این سرطان ها فوت مى کنند. برآوردها نشان مى دهند که بیمارى مذکور سالانه جان ۲۸ هزار زن را در ایالات متحده مى گیرد.لااقل یک سوم تمام سرطان ها در ارتباط با تغذیه و دیگر عوامل قابل کنترل شیوه و سبک زندگى ما هستند. تا جایى که مى توانید، از خطر ابتلا به این سرطان ها بکاهید:
از مصرف سیگار یا جویدن توتون خوددارى کنید.
مرتب ورزش کنید.
غذاى سالم میل نمایید.
زیاد در معرض نور خورشید نباشید.
از مصرف زیاد الکل خوددارى کنید.
منظماً بررسى هاى لازم را براى پى بردن به بیمارى هاى احتمالى به عمل آورید.
آگاهى کافى از سابقه پزشکى خانواده خود داشته و آن را با پزشک تان مرور کنید.  

سکته هاى مغزى
سالانه حدود ۱۶۳ هزار تن در ایالات متحده در نتیجه ابتلا به سکته هاى مغزى فوت مى کنند و حدود دوسوم این افراد خانم ها هستند. سکته مغزى نه تنها دشمن شماره ۳ خانم هاست، بلکه یکى از علل عمده ناتوانى و زمین گیر شدن افراد نیز به شمار مى رود.مصرف سیگار و فشار خون کنترل نشده از جمله عوامل مهم خطر ابتلا به سکته هستند. گرچه سکته هاى مغزى از بسیارى جهات قابل پیشگیرى اند، ولى عوامل خطرى چون سابقه خانوادگى، سن، جنس و نژاد دست ما نیستند. حتى اگر جزء آن کسانى هستید که در معرض ابتلا به سکته هاى مغزى قرار دارند، باز هم مى توانید قدم هایى را براى پیشگیرى از آن بردارید:
سیگار نکشید.
فشار خون تان را کنترل کنید.
کلسترول تان را پایین بیاورید.
مصرف چربى هاى اشباع شده را محدود کنید.
مرتب ورزش کنید.

بیمارى انسدادى مزمن ریه
بیمارى انسدادى مزمن ریه نامى کلى براى گروهى از بیمارى هاى ریوى مزمن - از جمله برونشیت و آمفیزم- است. علت اصلى بیمارى انسدادى مزمن سیگار و در بسیارى از موارد با سرطان ریه -علت شماره یک مرگ ناشى از سرطان در خانم ها- همراه است. سالانه در حدود۶۴ هزار زن در ایالات متحده در نتیجه این بیمارى  جان خود را از دست مى دهند. با پیشرفت بیمارى، کیفیت زندگى بیماران تدریجاً رو به وخامت مى گذارد. تنگى نفس و محدودیت در فعالیت به وجود مى آید و نهایتاً ممکن است نیاز به تانک اکسیژن و حتى ابزار مکانیکى براى تنفس بیمار پیش آید.چگونه مى توان از خطر مرگ ناشى از بیمارى انسدادى مزمن کاست؟ خیلى ساده است: سیگار نکشید و از دود دست دوم دیگران نیز پرهیز کنید.

بیمارى آلزایمر
بیمارى آلزایمر، که هم اکنون ۵/۴درصد آمریکایى ها گرفتار آنند، بیمارى پیشرونده مغز است که طى آن سلول هاى عصبى به تدریج تغییر ماهیت مى دهند و بسى فراتر از یک فراموشى ساده است. آنچه که در ابتدا با یک فراموشى ساده و مختصر شروع مى شود، سرانجام ممکن است منجر به نقص و اشکال ذهنى غیرقابل بازگشت شود.زنان بیشتر از مردان دچار آلزایمر مى شوند. در واقع، سالانه در حدود ۴۲ هزار زن در ایالات متحده در نتیجه بیمارى آلزایمر فوت مى کنند - رقمى دو برابر مردان. یک دلیل این که زنان بیشتر از مردان دچار این بیمارى مى شوند، این است که طول عمرشان طولانى تر است و خطر ابتلا به آلزایمر نیز با سن افزایش مى یابد.درمان هاى کنونى، بیشتر معطوف به جلوگیرى و علائم بیمارى، بهبود سلامتى عمومى و کم کردن بار از دوش مراقبین بیماران اند.  

دیابت
دیابت نام مشترک گروهى از بیمارى هاست که بر نحوه استفاده بدن از قند خون (گلوکز) اثر مى گذارد: بیمارى هاى خطرناکى که ۱۸ میلیون آمریکایى گرفتار آنند. در سال ،۲۰۰۲ جان ۷۳ هزار تن در ایالات متحده را گرفت که بیشتر از نیمى از آنها زن بودند.تخمین زده شده که ۵ میلیون آمریکایى از ابتلاى خویش به دیابت خبر ندارند. بسیارى از مردم تنها زمانى از آن باخبر مى شوند که عوارض و گرفتارى هاى بزرگى به هم زده است. دیابت پیشرفته مى تواند موجب کورى، نارسایى کلیه ها و آسیب شدید اعصاب شود. کسانى که دچار بیمارى دیابت هستند، دو تا چهار برابر دیگران از بیمارى هاى قلبى یا سکته هاى مغزى رنج مى برند. شایع ترین نوع بیمارى دیابت، دیابت نوع ۲ است. این نوع از بیمارى دیابت، عموماً پس از ۴۰ سالگى شروع شده و اغلب قابل پیشگیرى است. براى کاستن از خطر ابتلا به این بیمارى اقدامات زیر را انجام دهید:
وزن خود را در حد سالم و طبیعى حفظ کنید.
تغذیه سالم داشته باشید.
مرتب ورزش کنید.
سطح قند خون خود را به طور مرتب چک کنید.

تصادفات و حوادث
همه ساله بیش از ۳۷هزار زن در تصادفات مختلف کشته مى شوند (صدمات ناخواسته). گرچه آمارهاى مربوط به مرگ ومیر ناشى از تصادفات ناروشن اند، ولى ممکن است تعجب کنید اگر بدانید کدام نوع تصادفات بیشتر سلامتى و حیات خانم ها را مورد تهدید قرار مى دهند:
تصادفات وسایل موتورى: تصادفات جاده اى مسئول و موجب بیش از یک سوم مرگ هاى ناشى از تصادفات در سال ۲۰۰۲ بوده اند. با استفاده دائمى و عادتى از کمربند، حفظ سرعت اتومبیل در حدود معقول و منطقى و رانندگى نکردن در مواقعى که خواب تان مى آید یا تحت تاثیر داروهاى خواب آور یا الکل هستید، مى توان شانس وقوع چنین تصادفات مرگبارى را کمتر کنید.
افتادن ها: سالانه از هر سه فرد ۷۵ساله و مسن تر، ممکن است یک تن غفلتاً بیفتد و همه ساله، در ایالات متحده ۷۸۰۰ زن جان خود را در چنین حوادثى از دست مى دهند. سه چهارم این حوادث در منزل روى مى دهند؛ از این رو، صرف به کار بستن مقتضیات عقل سلیم مى تواند از وقوع بسیارى از این حوادث پیشگیرى کند. معاینات منظم از چشم ها و دید فرد، ورزش هاى منظم و بهبود تعادل نیز مى توانند به کاستن از این خطر کمک کنند.

ذات الریه و آنفلوآنزا
امروزه ذات الریه و آنفلوآنزا در مجموع هشتمین علت مرگ ومیر خانم ها در ایالات متحده به شمار مى روند. در سال ،۲۰۰۲ در مجموع، ۳۶ هزار زن در ایالات متحده جان خود را از دست دادند.ذات الریه و آنفلوآنزا، اگر با بیمارى ها یا مشکلات بهداشتى مزمن دیگر همراه شوند، مى توانند کشنده باشند. کسانى که دچار بیمارى مزمن تنفسى، آسم، بیمارى قلبى، دیابت و بیمارى هایى که موجب مهار سیستم ایمنى مى شوند، هستند، به ویژه، در معرض خطرند. از آن جا که پنومونى و آنفلوآنزا ریه ها را مبتلا مى سازند، دود سیگار مى تواند بر خطر ناشى از ابتلا به آنها بیفزاید.خطر ناشى از این دو بیمارى را مى توان با ایمن سازى کمتر کرد. سالانه یک بار تزریق واکسن ضدآنفلوآنزا مى تواند تا ۹۰درصد در پیشگیرى از ابتلا به این بیمارى در افراد بزرگسال و سالم موثر باشد. واکسن پنوموکوک مى تواند از خطر ابتلا به ذات الریه به میزان پنجاه درصد بکاهد. براى حفظ سلامتى خود، تزریق این واکسن ها را فراموش نکنید 

منبع www.mayoclinic.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد