ایجاد انگیزه در ورزشکاران زن

از دیدگاه یک مربی ورزش، انگیزش شاید جالب ترین و آموزنده ترین موضوع در روانشناسی ورزش امروز باشد. مامعمولاً اطلاعات علمی کافی در اختیار نداریم تا ثابت کنیم بین دو جنس تفاوت های روانشناحتی زیادی وجود دارد. برخی از تفاوت های جامعه کاملاً آشکار است و در نتیجه در روش ها و رفتارهای روانشناختی نمایان است. مثلاً هیجان و عواطف در زنان آشکارتر است، اشک ریختن، رفتاری مورد قبول در زنان و نه مردان است. تفاوت دیگر، احتمالا از این جهت است که مردها سالیان سال با ورزش درگیر بوده اند، نقش آنها از نظر اجتماعی پذیرفته و تعریف شده است، در حالی که نقش زنان هنوز در مرحله ی انتقال است.
تعدادی از پژوهشگران معتقدند که نیازهای مردان و زنان از نظر رفتار موفقیت آمیز نیز متفاوت است. استدلال شده است که زنان بیشتر برای اینکه مورد علاقه و تایید قرار گیرند، کار می کنند تا چیرگی در مهارت ها به عنوان یک اولویت درکار؛ بنابراین مربی باید برای زنان و تیم زنان فضای دوستانه، گرم، مثبت و اجتماعی فراهم کند.
بنابراین، وظیفه ی مربی ایجاد بالاترین انگیزه برای بهترین اجرای ورزشکاران است. مربیان باید از روابط انسانی بیشتر استفاده کنند، بویژه در مورد ورزشکاران زن. در این الگو، مربی مانند یک باغبان، عمل می کند. او به ورزشکاران کمک می کند تا در ورزش مورد علاقه شان پیشرفت کنند.
برای ایجاد انگیزش در ورزشکاران باید ورزشکاران را شناخت، محیط ورزش را کنترل کرد، به ورزشکاران کمک کرد تا خویشتن پنداری مثبت داشته باشند، ورزشکاران را در تصمیم گیری دخالت داد، به آنها آموخت تا اهداف خود را تدوین کنند و آخر اینکه الگوهای الهام بخش در اختیار ورزشکاران قرار داد.
خلاصه با توصیه های موارد فوق ، موفقیت مربیگری ورزشکاران زن، بستگی زیادی به مهارت مربی در ایجادتعادل بین انگیزه های ورزشکاران دارد و تحقیقات بیشتری باید در زمینه ی چگونگی کار برد یافته های تحقیقاتی با توانایی های خلاق مربیان در ایجاد انگیزه در ورزشکاران زن صورت پذیرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد