تفاوت های فیزیولوژیکی زن و مرد

بدون تردید ورزش برای همگان بسیار مفید ،بلکه لازم است ،اما باید توجه داشت که هرگز نباید زنان رادرردیف مردان دانسته و با آنان مقایسه کنیم . مقایسه زن با مرد و انتظار اعمال و کارهای سنگین و خشن مردانه از او ، ظلم بزرگی به زنان است . تفاوت های فراوان درخلقت و آفرینش بین زن ومرد وجود داردو این تفاوت ها موجب برتری هیچ یک بر دیگری نیست . کمال مرد دراین است که خصوصیات مردانه داشته باشد و کمال زن نیز در این است که به ویژگی های زنانه ،آراسته باشد .
زن ،ظریف آفریده شده و این ظرافت برای زن یک کمال است ،از این رو ، دراسلام کارهای خشن ، سنگین و طاقت فرسای خارج از منزل به عهده مردان گذاشته شده ، و کارهای ظریف ، حساس و عاطفی ، همچون ، تربیت و پرورش کودک ، رسیدگی به وضع منزل ، پختن غذا و هنر شوهر داری ، به زن واگذار شده است .

بدن زنان ، نسبت به بدن مردان ،ضعیف تر وظریف تر است ، ولی این ضعف بدنی برای آنان نقص نیست . حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه به همین مطالب اشاره کرده ومی فرماید :"فانهن ضعیفات القوی ؛ زنان از نظر بدنی ضعیف اند " . درعوض ،زنان از نظر عواطف و احساسات ، از مردان به مراتب قوی ترند . قوت بدنی وجسمانی برای مرد  و قوت احساسات و عواطف برای زن ، لازم و موجب کمال است .

خوزه کالیگال ، رئیس انجمن بین المللی مدارس عالی تربیت بدنی می گوید :
من با مسابقات و رقابت های علنی و آشکار بین زن و مرد مخالفم ؛ منظور من رقابت های سطح بالای ورزشی است ، نه اعمال ورزش به عنوان تفریح ،گذران اوقات یا آموزش ، بلکه مسابقاتی که با زمان سنج و سانتی متر اندازه گیری می شود  ، یا ورزش هایی که بر حسب کار آیی ها و توانایی های مبتنی بر قدرت ،سرعت و استقامت ارزیابی می گردد...
من معتقدم - ضمن این که به هر عقیده مخالف دیگری نیز احترام می گذارم - که یکی از بزرگ ترین دلیل زیستن ما دراین عالم ؛آن است که زن ومرد با یکدیگر تفاوت دارند.

از آن جا که توجه به تفاوت های فیزیولوژیکی بین زن و مرد جهت برنامه ریزی هر چه دقیق تر و مفید تر ضروری است در این جا به پاره ای از این تفاوت ها اشاره می کنیم .
شهید دکتر سید رضا پاک نژاد در این خصوص چنین می نگارد :
" استخوان بندی و قالب زن نسبت به مرد ،ظریف تر و سبک تر است و به سبب پهنای بیشتر لگن خاصره ،وضع استخوان های ران زنان تا حدی متمایل است و لذا زن برای دویدن ،عامل خوبی نیست . پسر در زمان تولد سنگین تر از دختر و بلند تر و سینه فراخ تر است و تا یازده الی چهارده سالگی این اختلاف وجود دارد و دراین حوالی ، ناگهان قد و وزن دختر نسبت به پسر فزونی می گیرد . بلوغ دختر تقریبا همیشه قبل از پسر است و این سبب دگرگونی ها و اختلافات شدید بین آن هاست .
با آن که وزن زن با مرد مساوی می باشد زن چاق تر به نظر می رسد ، زیرا این اختلاف درسرعت متابولیکی (سوخت و ساز ) و تعویض و تجدید سلول های فرسود ه بینزن و مرد وجود داشته ودر مرد ده درصد شدیدتر می باشد ، در عوض درزن عوامل حیاتی و ذخیره کننده نه فقط برای ترمیم ضایعات ناشی از عادت ماهانه و باروری و شیر دادن قوی است بلکه موجب افزایش قدرت مقاومت زن درمقابل سرما و درد نیز می باشد .
جنس زن ، انرژی رادر مدتی طولانی تر از مرد ذخیره می کند ؛ یعنی دوره گرفتن مواد خارجی و بیرون دادن انرژی حاصل از آن ، درازتر است از آن چه در مرد دیده می شود و همین است که زن هم وزن مرد راچاق تر جلوه میدهد ،زیرا چربی ، ذخیره کرده است .
ساختمان و کار غدد زن و مرد باهم اختلاف دارند و به عقیده برخی کار غد د تیروئید و غدد آدرنال درزن شدیدتر از مرد است .
درزن ها اختلاف افراد از خلقت متوسط کمتر است . توجه به جرئیات بیشتر می باشد . بیش از اشیا ، به اشخاص و احساسات آن ها توجه دارند . کمتر از مردها اهل تعقیب و ستیزند و بیشتر از آنها روح مواظبت و دل سوزی و تسلی دهنده دارند. بیشتر از مردهاتحت تاثیر عواطف واحساسات اند و درفرمان برداری از عواطف هم بیشتر از مردها ثبات دارند. خصوصیات اخلاقی زن با تغییر طرز تربیت و اوضاع و احوال محیط ، زودتر عوض می شود .
در اوایل کودکی ،چگونگی بازی پسران و دختران کاملا مشهود میباشد . دربازی پسران خشونت و شدت مشهود است و اگر هر دو به یک بازی علاقه نشان دهند بسیاری از مراتب مذکور درریزه کاری هایی که انجام می دهند درخلال کارهایشان چهره ای دارد ،مثلا اگر هر دو بهدرست کردن کلکسیون بپردازند، پسر به جمع آوری پنجه و دندن حیوانات و اقسام حیوانات شدید العمل شایق است و دختر دوست دارد پروانه و گل واشیای رنگین راجمع آوری نماید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد